آموزش وردپرس
خانه / دسته‌بندی نشده / سمپاشی سوسک ( سوسری)

سمپاشی سوسک ( سوسری)

مقدمه

سوسک اصلاحی که عموم مردم این حشره را با نام آن می‌شناسند.اما نام واقعی آن یا بهتر بگوییم علمی آن سوسری است.حشره‌ای چندش آور. خب حتما شنیده‌اید که خانم ها از سوسک می‌ترسند ترسی که خیلی از اوقات دستمایه تمسخرآقایان هم قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم علمی‌تر به این حشره نگاه کنیم شاید بتوان گفت ترس خانم ها خیلی هم بی دلیل نیست. شاید چندش آور بودن سوسک علت تنفر انسان ها از این حشره شده است اما این فقط ظاهر کار است. سمپاشی نوید سلامت برای آشنایی بیشتر شما بازدید کننده گرامی از سایت تخصصی سمپاشی خود بر آن شد که شرح کاملی از عادات و رفتار و خطرات این حشره را در چندین بخش به صورت دوره‌ای در سایت منتشر کند تا اینکه راه ‌های کنترل، مبارزه و از بین بردن این موجود را به خوانندگان خود آموزش دهد تا بتواند از این راه ضمن بالا بردن کیفیت زندگی خوانندگان سایت سمپاشی نوید سلامت گامی در راستای حفظ سلامت جامعه و حفاظت از محیط زیست برداشته باشد.

انواع سوسک ( سوسری)

اگر خواسته باشیم دسته بندی مشخصی در مورد انواع سوسری در ایران با توجه به اهمیت و گستردگی آن داشته باشیم به طور کلی میتوان سوسری‌ها را به 2 دسته سوسری آمریکایی و سوسری آلمانی تقسیم بندی کرد. با توجه به اینکه سایت سمپاشی نوید سلامت یک سایت کاملا کاربردی می‌باشد از بحث در موارد علمی خاص تخصصی مثل علت نامگذاری این حشرات به این نام پرهیز می کند.

مشخصات ظاهری سوسری

تقریبا همه مردم این موجود را دیده اند و دست کم یکبار در زند گیشان با آن برخورد داشته اند اما سمپاشی نوید سلامت توضیحی اجمالی درزمینه مشخصات ظاهری این حشره را خالی از لطف ندانست.

شكم این موجود بند بند و بیضی شكل است و بالهایی دارد كه بطور متقاطع روی شكم قرار گرفته اند، رنگ آن قهوه ای یا سیاه، اندازه اش بین 1 تا 5سانتیمترمی باشد. سوسك ها پس از ورود به منازل و پیدا کردن محل مناسب شـروع به تخم ریزی می كنند. تخم سوسك به تـعـداد 15 تـا40 الی 50 عدد می باشد كه درون پوشش یا كپسولی قهوه ای و لوبیا مانند قرار دارد . این کپسول ها قابلیت چسبندگی دارند و سوسک ها از این خاصیت استفاده کرده و آنها را در جاهای تاریک و مرطوب و دور از چشم انسان ها می‌چسبانند. كپسول ها آرام آرام بزرگ شده، پس از مدتی سوسك های جوان سفیدرنگ كوچك بدون بال از درون آن بیرون می‌آیند.

از ابتدای تخـم ریزی تا خارج شدن سوسک 25 تا 55 روز طول می كشد.

سوسک ها چه غذایی دوست دارند؟

مواد شیرین و نشاسته ای یک غذای خوشمزه برای آنها به حساب می‌آید. اما مشکل اینجاست اگر این مواد را از آنها دور نگه داریم آنها گرسنه نمیمانند!!! اگر بگوییم آنها همه چیزخوارند چیزی به گزاف نگفته‌ایم. سوسک ها تقریبا از هر آنچه شما فکرشا بکنید تغذیه می‌کنند و در واقع همین عادت غذایی آنهاست که آنها را تبدیل به موجودی کرده است که در همه جا یافت می‌شود و در عین حال عامل انتقال تعداد زیادی از باکتری‌ها و ویروس‌ها کرده است. سمپاشی نوید سلامت در بخش‌های بعدی به طور مفصل به این موضوع و اهمیت آن می‌پردازد.

سوسک‌ها در کجا زندگی می‌کنند؟

همه جا! سوسک کلا جاهای تاریک و مرطوب را دوست دارند مثلا پشت آبگرمگن یک محل فوق العاده برای زندگی این حشره به حساب می‌آید. ولی روزها بیشتر در شكاف و درز دیوارها، چهارچوب درها ومبل ها پنهان می شوند. نقاط تاریك مانند : تختخواب، پشت یخچال و اجاق خوراك پزی و ظروف آشپزخانه، كابینت ها، توالت، حمام ، لوله بخاری، زیرزمین ها، داخـل تلویزیون و رادیو و دیگر وســایل الكــتریكی، آبروها و سیستم فاضلاب محل اختفای سوسک ها است .

سوسک چه نقشی در بهداشت و سلامت انسان‌ها دارد؟

اگر بگوییم موجودی به کثیفی سوسک وجود ندارد خیلی هم بیراه نگفته ایم اگر بخواهیم علت اینکه در بخشی از سایت سمپاشی نوید سلامت گفته شد که ” خب حتما شنیده‌اید که خانم ها از سوسک می‌ترسند ترسی که خیلی از اوقات دستمایه تمسخرآقایان هم قرار می‌گیرد. اما اگر بخواهیم علمی‌تر به این حشره نگاه کنیم شاید بتوان گفت ترس خانم ها خیلی هم بی دلیل نیست” علت این جمله چیست اینگونه میتوان آن را توجیه کرد که:

سـوسـری‌ها از آفات مهمی محسوب می شوند كه از كثافات، غـذاهای فـاسد، پارچه تغذیه نموده، قسمتی از غــذای هضم نشده خود را برمی گردانند، به دفع مدفـوع روی غذا عادت دارند، از دهان و غدد خود ماده ای ترشح می كنند كه در مسیر حركت آنها و منابع غذاییشان بوی ماندگار و نامطبوعی ایجاد می كنند.

ســوســری ها با آلــوده كردن كـردن مـواد غذایی از طـریق عـوامـل بیمـاری زای مـوجود در توالت ها، زباله ها، و . . .، عامل انتقال بسیاری از بیماریهای انگلی، باکتریایی و ویروسی و نیز واكنش های آلرژیك مانند ناراحتی پوستی، خارش، تورم پلك و ناراحتی های تنفسی را ایجاد می كنند.

یعنی اگر بخواهیم خیلی راحتر این موضوع را توضیح دهیم به این صورت است که یک سوسک از محتویات فاضلاب و زباله تغذیه میکند و بعد سراغ غذای ما می‌آید قبل از اینکه شروع به تغذیه از غذا ما بکند کل محتویات غذای قبلیش را روی غذای ما استفراغ می‌کند و بعد دوباره شروع به تغذیه از غذای ما میکند. خب فکر کنم به طور کامل متوجه شدید که علت چندش آور بودن سوسک فقط شکل ظاهری آن نیست. عادت بد غذایی این حشره هست. کاش موضوع به اینجا ختم میشد.، بدن این حشره به گونه است که در اثر حرکت روی کثافات آلودگی را به خود جذب می‌کند و با حرکت روی قسمت‌های مختلف محیط زندگی انسان آن‌ها را منتقل می‌کند. پس اگر خواسته باشیم اسم دیگری بر روی سوسک بگذاریم می توان گفت ناقل متحرک بیماری!

چگونه سوسک را از محیط زندگی خود دور کنیم؟

– جمع آوری و نگهداری مواد غذایی در ظروف درپوشدار در كابینت و یخچال،
– استفاده از زباله دان های دردار و قابل شستشو و استفاده از كیسه زباله،
– شستشو و پاك كردن كلیه سطوح، وسایل، ظروف و سطل های زباله، ابتدا با مواد پاك كننده مانند پودر و مایع ظرفشویی بمنظور خذف چربی و سایر مواد آلی كه منبع تغذیه حشرات می باشند

– استفاده از انبارها و زیرزمین های فاقد رطوبت و آب.
– بررسی بسته بندی ها، شانه های تخم مرغ، كارتن ها و نیز السبه شسته شده و مبلمان قبل از ورود به ساختمان.
– مسدود كردن شكاف های كف اتاق‌ها


ظاهرآنها چه شکلی هست؟
سوسری ها می توانند طول بیش از 50 میلی متر (2 اینچ) را داشته باشند،. سوسک ها دارای شش پا، دو آنتن و برخی بال دارند. با این حال، اکثر سوسک های بالدار در پرواز شناخته نمی شوند.

چگونه سوسک را گرفتم؟
مردم اغلب مشکل  وجود سوسک را در خانه داری ضعیف می‌دانند. تمیز کردن کف، آشپزخانه و حمام مفید است و بسیار مهم است برای کاهش منابع غذایی استفاده شده توسط سوسکها، این آفت ها می توانند  ازطریق چاه و   یا لوله های فاضلاب وارد  خانه شوند. چند گونه از سوسک ها می توانند در هنگام روشن بودن چراغ پرواز کنند.
سوسک ها چقدر جدی هستند؟
سوسک ها یکی از شایع ترین آفات و در عین حال  یکی از خشونت آمیز ترین ها هستند! این حشرات در بسیاری از نقاط پنهان می شوند، به سرعت رشد می کنند، دارای پتانسیل بسیار بالایی هستند و ممکن است در مقابل سموم مقاومت ایجاد کنند.
سوسکها اغلب غذا را با باکتری های E. coli و   Salmonella  که در بزاق و مدفوع خود دارند از بیم می‌برند. قرار گرفتن در معرض مدفوع سوسری و قسمت های بدن مرده در طول زمان حتی می تواند باعث آلرژی و آسم شود.

چگونه سوسک را از بین ببرید؟

متخصصان سمپاشی نوید سلامت برای کمک به شما جهت کنترل سوسک ها آموزش دیده اند. از آنجا که هر خانه متفاوت است، تکنسین سمپاشی نوید سلامت یک برنامه منحصر به فرد برای وضعیت شما طراحی خواهد کرد..
برای کسب اطلاعات بیشتر و یا برنامه ریزی بازرسی، لطفا با شرکت  تماس بگیرید.

چقدر طول می کشد تا سوسری ها را از بین ببرند؟
مدت زمان لازم برای خلاص شدن از خانه خود را از یک سوسک بستگی زیادی به گونه و اندازه آلودگی دارد. بسیاری از سموم اغلب در برابر یک سوسک بی اثر هستند. این آفات بسیار سازگار هستند و قابلیت مقاومت در برابر سموم رادارند. برخی از گونه ها به خانه های انسانی حمله می کنند و به عنوان آفات در نظر گرفته می شوند و برخی دیگر قابلیت تجزیه مواد آلی را دارند سوسک های آفات می توانند حامل بیماری های مختلف باشند، زیرا معمولا در نزدیکی دفن زباله یا در آشپزخانه، جایی که غذا وجود دارد، یافت می شود.
رستورانها همچنین ممکن است کلونی سوسک را تجربه کنند.
سوسری ها بوهای ناخوشایند را منتشر می کنند و همچنین می توانند صدایی ایجاد کنند.
سوسک سم زدایی ماداگاسکار معروف ترین این سوسک های صوتی است، هرچند گونه های شایع تر ممکن است صدای ساکت تر یا صدای شبیه سازی ایجاد کنند.
. برای برنده شدن در جنگ در کنترل سوسک، در اینجا چیزی است که باید بدانید:
• ورود: سوسری ها می توانند از راه های مختلفی از طریق شکاف ها و شکاف ها، دریچه ها، لوله های فاضلاب و تخلیه وارد شوند. ما حتی آنها را در محصولات مانند کیسه های مواد غذایی، جعبه و حتی کیف پول دیده ایم!
• محیط ایده آل: خانه شما یک زمینۀ ایده آل برای گونه های معینی از سوسک است. با مقدار زیادی غذا، گرما، آب و مکان .
• انعطاف پذیری: از آنجا که سوسک ها به طور معمول  شبگرد هستند، اگر یکی را دیده اید، احتمالا همه آنها را دیده اید. چند سوسک که با هم  میبینید، می تواند به این معنی باشد که آنها از طریقی بیش از حد جمع شده اند؛  و این یکی از علائم احتمالی آلودگی شدید است.
• آلرژی / آسم: باقی مانده های ایجاد شده توسط پوسته ی سوسک سوخته، مرده ها و مایع ها می تواند آلرژی ها را افزایش دهد، به ویژه در کودکان و افراد حساس.
• بی اثر بودن خودتان: سوسری ها در پنهان کردن بهتر از شما عمل میکنند که  در جستجوی آنها هستند، و تخم آنها به طور طبیعی از بسیاری از حشره کش ها محافظت می شود. بدون تجهیزات خاص، مواد و دانش، کنترل سوسک می تواند به یک جنگ تبدیل شود که شما بازنده آن هستید.

کنترل جمعیت و عوامل محیطی مرتبط با سوسک

سوسک ها به دلیل قدرت فوق العاده ای که در تطابق با محیط پیرامون خود دارند می‌توانند در همه جا زندگی کنند. مانند حمام ها ، انباری و آشپزخانه و اتاق خواب.از آنجا که این موجودات ( سوسک) با مدفوع و مواد آلی و مواد آلوده سر و کار دارند و از طرفی در ارتباط دائم با انسان هستند به راحتی می‌توانند انواع بیماری ها را به انسان منتقل کنند.. بیش از 3500 گونه سوسک در سراسر جهان زندگی می‌کنند و قدمت آنها به 350 میلیون سال می‌رسدو این ثابت می‌کند که این موجودات قادر هستند در هر شرایطی زندگی کنند. سوسک ها همه چیزخوارند از کاغذ گرفته تا خلط و خون و مدفوع، این موجودات حتی از انسان هم نمی‌گذرند و بارها دیده شده است که از انسان خوابیده در حال تغذیه هستند. سوسک ها مقاومت بالایی دارند و میتوانند بدون آب و غذا زنده بمانند به طوری که مقاومت سوسک در برابر بی آبی 5 تا 10 هفته و دربرابر نبود غذا چند ماه است. از آنجا که سوسک ها مقاومت بالایی دارند در برابرسموم مختلف خیلی زود مقاوم می‌شوند. رعایت بهداشت عمومی، جمع آوری زباله و نظافت بهترین راه کنترل سوسک در منزل می‌باشد.
سمپاشی سوسک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زناشویی