آموزش وردپرس
خانه / سمپاشی ساس / سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟

سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟

روش سمپاشی ساس

ارتباط با ما

گزش دست

عفونت های پوستی
ممکن است یک یا دو روز بعد به دلیل گزش ساس دچار خارش، جوش قرمز یا تورم شوید. خاراندن محل گزش ممکن است منجر به عفونت ثانویه شود.

.

عکس العمل های آلرژیتیک
نیش ساس می تواند باعث شود برخی افراد واکنش های آلرژیک داشته باشند که نیاز به مراقبت پزشکی دارد.

 

تولید مثل سریع
ساس ها خیلی سریع تکثیر می شوند. در واقع، ساس‌های ماده هر روز 1 تا 5 تخم می‌گذارند و ممکن است تا 500 تخم در طول یک عمر تخم بگذارند.

 

رویکرد نوید سلامت

 
 

گزارش
ما همیشه گزارش مفصلی از خدمات  ارائه شده و توصیه هایی برای کمک به حفظ خانه شما از آفات ارائه می دهیم.

مراقبت کردن
ما فضای داخلی خانه شما را از وجود ساس ایمن میکنیم  و مانیتورهای آفات را در مناطق مهم مانند آشپزخانه، حمام، اتاق های تاسیسات و گاراژ نصب می کنیم.

پیگیری
ما بازدیدهای برنامه ریزی شده منظم تا حل کامل مشکل ساس انجام داده و با شما در تماس خواهیم بود و به هر نیاز فوری پاسخ می دهیم.

بازرسی خانه
ما خانه شما را از بالا به پایین، از داخل و خارج، برای مشکلات فعلی یا احتمالی آفات بازرسی خواهیم کرد.

درزگیری
ما هر کاری که می توانیم برای جلوگیری از ورود حشرات انجام خواهیم داد – مهر و موم کردن، درزگیری، وصل کردن، و ایمن کردن شکاف ها و شکاف ها.

محافظت
ما محیط منزل شما را با سموم استانداردسمپاشی میکنیم، تمام حشرات موذی را حذف می کنیم و از ایمن ترین روش های موجود استفاده می کنیم.

آنچه درباره ساس ها باید بدانید:

سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟ساس ها هزاران سال بر روی زمین زیسته اند. آنها از خون تغذیه می کنند اما تا کنون هیچ تأیید علمی مبنی بر اینکه آنها می توانند باعث بروز بیماری در انسان شوند وجود نداشته است. برخی از مردم ممکن است نسبت به نیش آنها آلرژیک باشند. دفع ساس ها کار راحتی نیست اما گام هایی وجو دارند که می توان از طریق آنها تا حد زیادی در انجام این کار موفق شد. همچنین راه هایی وجود دارند که می توانید با رعایت آنها مانع از ورود ساس ها به محیط زندگیتان شوید

ساس چیست؟

ساس ها حشراتی کوچک، مسطح و بدون بال هستند که به رنگ قهوه ای مایل به قرمز بوده

و قبل از غذا خوردن به اندازه ۰/۶۳۵ سانتیمتر هستند یعنی تقریبا به اندازه سایز و شکل یکدانه کوچک سیب

آنها در طول روز در رختخواب ها پنهان می شوند مانند محل اتصال پارچه تشک ها، بالش ها، لحاف ها و … همچنین در شکاف ها و درزهای دیوار، زمین و لوازم خانه

 ساس شب هنگام بیرون می آید و توانایی جهش یا پریدن را ندارند اما می توانند به سرعت بخزند.

ساس‌ها هنگام خون‌خواری ۳ یا ۴ بار با فاصله چند دقیقه شخص را می‌گزند تا سیر شوند. در ماه‌های سرد‌تر تغذیه آنها کمتر صورت می‌گیرد و چیزی نمی‌خورند تا جایی که گرسنگی را تا ۵۵۰ روز تحمل می‌کنند! خانه‌های استیجاری هم بیشتر در معرض آلودگی این حشرات قرار دارند.

 

 

ساس ها چگونه وارد خانه ها می شوند؟

آنها می توانند از مکان های دیگری که آلوده به ساس بوده اند و نیز از طریق وسایل دست دوم به خانه های شما راه پیدا کنند. آنها می توانند در لباس ها، کیف پول ها، کوله پشتی ها و آیتم های دیگری که روی سطوح نرم و یا چرمی قرار گرفته اند جولان بدهند. آنها همچنین می توانند بین اتاق های ساختمان های چند واحدی مانند هتل ها و آپارتمانها رفت و آمد کنند

چگونه می توان از ورود ساس جلوگیری کرد؟

به هنگام اقامت در هتل کیف خود را بر روی زمین و یا رختخواب قرار ندهید

جالباسی را در محلی دور از دیوارها و اشیاء اتاق قرار دهید

هنگام بازگشت به منزل لباسهایتان را شسته و اتو بکشید

لوازم جدید و دست دوم را قبل از آوردن به منزل بررسی کنید

روش تشخیص ساس در منزل؟

*مشاهده پوسته های ریخته شده یا فضولات به جا گذاشته شان بر رو ی تشک ها و سایر رختخواب ها

*مشاهده لکه خون بر روی ملافه ها

 *روشن کردن لامپ شب هنگام بر روی ملحفه

*زخم‌های محل گزش پاپول‌های سفتی بوده که از یکدیگر فاصله کمی داشته باشد

*دیدن ساس (مرده یا زنده) در محل خواب

* رد خون در روی ملحفه‌ها و مخفیگاه‌های ساس‌ها

*روشن کردن ناگهانی برق در شب و مشاهده ساس‌ها

*جستجو در لابلای درزها و شکاف‌ها

روش های کنترل و جلوگیری از ورود ساس به منزل:

به هم ریختگی ها را علی الخصوص در رختخوابتان جمع و جور کنید

رختخوابتان را از دیوارها و لوازم اتاق دور کنید

کف اتاق ها و مکان های دیگر را هر روز با جاروبرقی تمیز کنید

درزها و کناره های تشک ها، لوازم منزل و … را جارو بکشید

کیسه جاروبرقی را سریعا تمیز نموده و زباله ها را در یک سطل آشغال سربسته قرار دهید

ملافه ها، روبالشی ها، پتوها و روتختی ها را شسته و سپس اتو بکشید

تمامی شکاف ها، درزها و ورودی هایی که از طریق آنها سیم ها یا لوله های آب و گاز وارد خانه تان می شوند را کاملا بپوشانید

سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟

سرما و گرما نیز می تواند نقش مهمی در مبارزه با ساس ها داشته باشد، بدین منظور می توان دمای محیط را به بیش از ۳۷ تا ۳۹ درجه سانتیگراد رسانید و یا با کاهش دما به ۰ تا ۹ درجه اقدام به نابودی ساس های نمود. این روش اغلب برای وسایلی از جمله لباس ها و تختخواب نوزاد که امکان سمپاشی آن وجود ندارد، موثر است و می توان با قرار دادن انها در فریزر به مدت چند ساعت و یا از طرزیق جوشاندن آنها ساس ها را برای همیشه از بین برد.

سم ساس از کجا تهیه کنیم؟

سم ترکیبی شرکت دیلیت یک سم مخصوص ساس می باشد  سم ترکیبی شرکت سمپاشی دیلیت  دارای اثرگذاری فوق العاده و ماندگاری طولانی مدت می باشد. این سم را می توانید در محیط داخلی خانه ها، سوراخ ها، شکاف ها، ترک ها و ….. به کار برید.

سم ساس شرکت سمپاشی  دیلیت  اگر بصورت مستقیم بر روی سطوح مورد نظر اعمال گردد دارای اثرگذاری زیاد و ماندگاری طولانی مدت می باشد.
از این سم می توان در محیط منزل، آپارتمان ها، مدارس، مهدکودک ها، خانه های سالمندان، اداره جات، محیط های صنعتی، انباری ها، اتوبوس ها و قطارها استفاده نمود.
تذکر: این سم را به هیچ وجه بر روی سطوح تأسیسات و لوازمی که بطور مستقیم با مواد غذایی سر و کار دارند به کار نبرید.
طرز استفاده از سم ترکیبی  دیلیت :
مقدار 120 میلی لیتر  سم را با 6 لیتر آب ترکیب نموده داخل یک بطری اسپری ریخته و با فشار کم بر روی فرش ها، قالیچه ها، زمین، ترک ها، شکاف ها یا هر سطح دیگری که مشکوک به وجود ساس هاست به کار برید. سم ترکیبی شرکت سمپاشی دیلیت  را می توانید بدون هیچ نگرانی بر روی فرم های تختخواب که قبلاً از هم جدا نموده اید، و نیز تشک ها و بالش ها اسپری کنید
توجه: تشک ها و بالش ها را به کل آغشته ننمائید. سم مزبور را فقط بر روی محل اتصال پارچه ها به یکدیگر و لبه ها اسپری کنید
این کار را هر چند بار که لازم است تکرار نمائید اما نباید کمتر از ۱۴ روز پس از اولین استفاده دوباره سم را اعمال نمائید

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن bedbugs.png است

سم ساس

سمپاشی ساس - سم ساس از کجا تهیه کنیم؟

سموم زیادی وجود ندارد که ساس را از بین میبرد . ساس در دسته بندی حشرات جز حشرات قوی دسته بندی میشود و از بین بردن آن کار مشکلی است. بیشتر کسانی که در منزل مسکونی خود درگیر ساس میشوند و برای از بین بردن آن سم از عطاری ها میخرند نمیدانند که با این کار و استفاده از سم غیر تخصصی ساس نه تنها مشکل ساس را حل نمیکنند بلکه مقاومت بدن حشره را نیز نسبت به سم بالا میبرند و دیگر از بین بردن این حشره کار سخت و مشکلی خواهد شد. . ساس سم مخصوص به خود را دارد که به واسطه این سم منزل به طور کامل باید سمپاشی گردد. از تشک و تخت خواب و پتو کرفته تا فرش و موکت و مبلمان . علاوه بر این گازدهی منزل و پودر پاشی نیز مورد نیاز میباشد. و اما اگر بخواهیم از یک حشره کش 100% تضمینی برای از بین بردن ساس نام ببریم باید به سراغ سم دیلیت برویم. زمانی که ما میخواهیم این حشره موذی را در محیط های حساس مثل اتاق بیمارستان از بین ببریم و یا همسر شما باردار است و استفاده از سموم عادی برای او خطرناک میباشد و یا کودک شما شیرخوار است بهترین سمی که میتوان توصیه کرد این سم است. این سم نه تنها خود حشره ساس بلکه تخم آن را نیز از بین میبرد.

سم ساس باید قابلیت نفوذ و جذب در ریزترین و عمیق ترین شکاف ها و منافذ محل لانه گذاری و زیست ساس ها را داشته باشد که بتواند از طریق نفوذ به مخفیگاه آنها این حشره را از بین ببرد. ساس از آن دسته از حشراتی میباشد که شب فعال است و در روز بیشتر بین درز و شکاف تخت خواب یا قرنیز یا میل پرده و یا مبلمان مخفی میشود لذا دستیابی به آنان بطور مستقیم بسیار مشکل می باشد، استفاده از سموم ساس کش با قابلیت نفوذ در اعماق شکاف ها، منافذ و درزهای رختخواب ها و مانند آن گزینه ای بسیار ضروری در دفع این آفات می باشد. فرمول به کار رفته در سم مخصوص ساس به شکلی است که ساس را به شدت جذب خود میکند و زمانی که حشره به واسطه گوارشی و یا بو و یا تماسی با حشره کش تماس پیدا کرد به سرعت ساس را از بین میبرد. سم ساس کش دارای یکسال ماندگاری میباشد. به طور معمول جهت از بین بردن ساس نیاز به سمپاشی دومرحله ای میباشد ولی سم دیلیت به دلیل فرمولاسیون خاصی که دارد در 80 درصد موارد قادر است در یک مرحله ساس را از بین ببرد. در مواردی که کار به مرحله دوم میکشد که صاحبخانه قبل از آن از سموم غیر استاندارد استفاده کرده باشد که نتیجه آن مقاومت بدن حشره نسبت به سم شده باشد.

سم ساس بعنوان یک حشره کش بی خطر برای محیط زیست، بدون ایجاد حساسیت پوستی، ایمن برای کودکان و حیوانات خانگی و قابل استفاده مستقیم بر روی تشک، خوشخواب، فرش و قالیچه و انواع کفپوش می باشد.

پس به طور کلی اگر بخواهیم ویژگی های این سم را نام ببریم باید به موارد زیر اشاره کرد

  1. قدرت تاثیرگذاری در تمام مراحل زندگی ساس را دارد یعنی این ساس قادر به از بین بردن تخم ساس تا بالغ این حشره میباشد
  2. جز سموم safe و ایمن برای انسان و حیوانات خانگی است
  3. بدون بو بوده و لکه و اثری از خود به جا نمیگذارد

ماده موثره اصلی سم از گروه پیروتیرویید ها میباشد که عصاره آن از گل داوودی به دست میایید این ترکیب با از بین بردن پوشش حفاظتی روی بدن ساس باعث از دست رفتن آب بدن این حشره شده و آن را از بین میبرد. این عملکرد دقیقا مشابه عملکرد خاک دیاتومه و اسید بوریک هست که آن نیز با ایجاد خراش روی بدن ساس و جذب آب بدن باعث نابودی این حشره میشود.

برای تهیه این سم کافی است از طریق تماس با ما با شماره 02177681330 و یا از طریق واتساپ ( گوشه سمت چپ سایت) با ما تماس بگیرید .

 

پودر ساس کش

 

پودر ساس کش

ساس جز دسته حشراتی است که از بین بردن آن به دلیل مقاومت بالایی حشره نسبت به سموم ، سخت و در مواردی غیر ممکن شده است. برای همین بسیاری از شرکت هایی که در زمینه مبارزه با آفات فعالیت میکنند همواره دنبال حشره کش هایی هستند که ضمن حفظ ایمنی انسان بتواند به طور موثری حشره را از بین ببرد . برای از بین بردن ساس معمولا از ترکیبی از سموم مایع و قرص گاز سوز و پودر ساس کش به شکل همزمان استفاده میشود. پودر ساس کش هایلی ( عکس بالا ) جز جدیدترین سمومی است که وارد بازار شده است و خوشبختانه به دلیل فرمول شیمیایی خاصی که در پان به کار رفته است بدن ساس نتوانسته است نسبت به آن مقاومت ایجاد کند. اگر آلودگی منزل شما کم باشد به راحتی با استفاده از این پودر میتوانید بدون دردسر مشکلتون را به شکل ریشه ای حل کنید.

روش مصرف :

پودر هایلی ساس در بسته بندی های ۱۰ گرمی در بازار عرضه شده است. متاسفانه به دلیل مشکلاتی که در واردات این پودر وجود دارد به سختی میتوان آن را در فروشگاه های سم پیدا کرد شرکت سمپاشی نوید سلامت میتواند به درخواست مشتریان خود آن را تهیه و در اختیار آنان قرار دهد. کافی است این پودر را در مناطق الوده مثل چهارچوب تخت و یا زیر مبلمان و یا دور قرنیز و… بریزید و برای همیشه از شر ساس خلاص شوید. این پودر به شدت برای ساس جذاب است و ساس به سمت آن حرکت و از ان تغذیه میکند. بعد از خوردن ساس میمیرد. این پودر دارای مجوز های ایمنی برای انسان و محیط زیست میباشد . پودر ساس کش هایلی به صورت خشک مورد استفاده قرار میگیرد و تا ۳ سال ماندگاری دارد

زمانی که ما میخواهیم این حشره موذی را در محیط های حساس مثل اتاق بیمارستان از بین ببریم و یا همسر شما باردار است و استفاده از سموم عادی برای او خطرناک میباشد و یا کودک شما شیرخوار است بهترین سمی که میتوان توصیه کرد

 

قرص گاز سوز

 

قرص گاز سوز

خشرات ذاتا تمایل دارند که بین درزها و شکاف ها در منزل مسکونی و یا محل کار شما پنهان شوند بنابراین زمانی که شما آنها را میبینید این نشان میدهد که حجم آلودگی منزل شما به شدت بالا است. آنچه شما میبینید تنها بخش کوچکی است از تعداد حشره ای که در منزل شما وجود دارد. اما سوالی که پیش می‌اید این است که چگونه میتوان آنها را از بین برد. بر فرض هم ما منزل را سمپاشی کردیم حشراتی که در درز و شکاف مخفی شده اند و تعدادشان کم هم نیست چگونه نابود میشوند؟

قرص گاز سوز تنها راه حل نابودی آنهاست سموم مایع امکان نفوذ به درزها و شکاف های منزل شما را ندارند بابراین تعداد زیادی از حشرات از انها در امان میمانند . این قرص برای مواقعی استفاده میشود که ما قصد داریم حشرات را از مخفیگاه خودشان بیرون بکشیم. بنابراین خود به تنهایی اثر سمیت بالایی ندارد و در ترکیب با سایر سموم کارایی خود را نشان میدهد. . گاز تولید شده ناشی از این قرص به تمام درزها و شکاف ها و خلل و فرج ساختمان نفوذ کرده و روی اعصاب مرکزی حشره میگذارد. حشره بیقرار شده از مخفیگاه خود خارج میشود و در معرض سم اصلی قرار میگیرد که ما قبلا استفاده کردیم و بدین ترتیب از بین میرود.

روش مصرف

درون بسته بندی ۴ قرص وجود دارد و هر قرص قابلیت استفاده برای ۲۰ متر مربع را دارد. به عنوان مثال اگر شما در منزلی زندگی میکنید که دو اتاق خواب دارد کافی است در هر اتاق یک قرص گذاشته و در هال و پذیرایی هم ۲ قرص بگذارید تا پاسخگوی مساحت منزل شما باشد.

قبل از استفاده بدانید که به محض روش کردن آن باید ۴۸ ساعت منزل را ترک کنید تا خطری متوجه شما و خانواده تان نباشد..

ابتدا باید محیط را با سم مایع مخصوص حشره مورد نظر سمپاشی کنید. کار سمپاشی که تمام شد نوبت به استفاده از قرص گازسوز میرسد. ابتدا باید قرص را روی یک جنس نسوز مثل سرامیک و یا نعلبکی گذاشت و آن را طوری قرار داد که بتوان به راحتی آتش زد. بعد با کبریت قرص را روشن میکنیم و منزل را ترک میکنیم. قرص به آرامی میسوزد و از خود گازی تولید میکند که کل فضای خانه را میپوشاند و بعد از آن خود بخود تجزیه میشود . ۴۸ ساعت بعد شما میتوانید به منزل خود برگردید و خانه ای عاری از هرنوع حشره را تحویل بگیرید. bedbug-bites-on-back-and-hand copy

ساس حشره‌ای از راستهٔ نیم‌بالان و خانوادهٔ بسترساسان (Cimicidae) است.

ساس از کک بزرگ‌تر است و لای درز تشک و متکا و شکاف اجناس چوبی مخفی می‌شود و شب خارج شده و به انسان نیش می‌زند. آنها اغلب در شب فعالیت می‌کنند اما اگر یک هفته از خانه دور باشید، همین که به استراحت بپردازید یا روی مبل بنشینید به سراغ شما خواهند آمد. می‌بینید که روشن گذاشتن چراغ‌ها در مورد این خون‌آشام‌های کوچک، مخصوصا زمانی که گرسنه هستند، چندان مؤثر نیست.ساس از راه خون‌خوراکی از انسان و دیگر جانداران خون‌گرم تغذیه می‌کند.

دو نوع ساس که از نظر بهداشتی برای انسان اهمیت دارد، ساس معمولی (ساس تختخواب، Cimex lectularius) و ساس گرمسیری (Cimex hemipterus) هستند. این دو نوع ساس از روی پیش‌سینه یعنی بخش اول سینه از هم تشخیص داده می‌شوند.در حال حاضر شواهدی دال بر انتقال بیماریهای عفونی مانند هپاتیت بی یا سی و یا انتقال ایدز از طریق گزش ساس در دست نیست. ویروسها در داخل بدن ساس تکثیر نمی‌شوند و در مدلهای حیوانی انتقال بیماریهای ویروسی از طریق گزش ساس ممکن نبوده.

در محل سکونت انسان مانند منازل، هتل‌ها، خوابگاه‌ها، زندان‌ها، سرباز خانه‌ها، بیمارستان‌ها، سرای سالمندان و… یافت می‌شود. این انگل‌ها در شکاف دیوار، کف خانه‌ها، اثاثیه، لابلای کارتن‌ها، پشت کاغذ دیواری، کمدها و درهای چوبی و قفسهٔ کتابخانه‌ها مبلمان، تشک‌ها، و پشتی‌ها مخفی می‌شوند. در شب و نور کم فعال هستند و از میزبان خفته و یا نشسته در حال تماشای تلویزیون تغذیه می‌کنند. اگر انسان در دسترس آن‌ها نباشد از سایر حیوانات خونخواری می‌کنند. ساس روی بدن انسان زندگی نمی‌کند بلکه در محلی نزدیک به محل نشتن و خوابیدن انسان زندگی می‌کند. ساس را می‌توان به کمک لکه‌های ناشی از مدفوع آنها تشخیص داد ساس در نزدیکی محل مخفی شدنش مدفوع می‌کند.

ماده بالغ روزی ۲-۳ تخم می‌گذارد. که در طول زندگی جمعاً ۲۰۰-۵۰۰ تخم می‌رسد. تخم‌های یک میلیمتری سفید مروارید شکل اند. در مکانهای یاد شده قرار داده می‌شوند. زمان بازشدن تخم‌ها که معمولاً ۱۰-۹ روز بعد از جنیندار شدن است به درجه حرارت بستگی دارد. ۵ مرحله نمفی وجود دارد. که هر مرحله قبل از پوست اندازی به یک وعده خون نیاز دارد تا تبدیل به مرحله بعدی گردد.

مراحل تخم تا بلوغ کامل و تخم‌گذاری مجدد بسته به حرارت محیط بین ۱۹-۷ هفته متغیر است. در حرارت ۲۷ درجه تخم‌ها در کمتر از یک هفته شکفته می‌شوند. درطول سال چند نسل ساس بوجود می‌آید. در دسترس بودن منبع خون در زمان تولید مثل تاثیر می‌گذارد. ساس‌های بالغ در تابستان یک بار در هفته تغذیه می‌کنند. در ماه‌های سرد تر تغذیه آنها کمتر صورت می‌گیرد. در زمستان چیزی نمی‌خورند و در بهار برای تغذیه ظاهر می‌شوند. ساس‌ها گرسنگی را تا ۵۵۰ روز تحمل می‌کنند! خانه‌های مستأجری بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند.

راه‌های مبارزه

از آنجایی که ساس از سطوح چوبی به راحتی بالا می‌رود، پس بایستی پایه‌های تخت را در داخل صفحات فلزی قرار داد و تخت‌ها را از دیوار فاصله داد.

همچنین به نظر می رسد ساس در بالارفتن از سطوح صاف و لغزانی مانند نوار چسب شیشه ای نیز دچار مشکل باشد.

برای دفع این حشره یکی از راه هایی که می توان آزمود تاثیر “سیر” در دور نمودن این حشره از محیط زندگی است گزارشی از تنفر و آزاردهنده بودن “بوی سیر” بر این حشره وجود دارد. می توان در تخت خواب و مکان های مشکوک با قراردادن “سیر” تاثیرآن را مورد بررسی قرارداد.

سرما

تماس طولانی با دمای (-۱۹) (منفی نوزده درجه سانتیگراد) به مدت چهار روز ساس بالغ را نابود می‌کند[

حرارت: ساس بالغ بر اثر تماس با حرارت کشته می‌شود حرارت همچنین تخم ساس را از بین می‌برد. (به طور مثال حرارت آفتاب یا حرارت از یک بخار ساز)

جدول زیر میزان حرارت و زمان لازم برای نابودی ساس را نشان می‌دهد:[۹]

دما زمان لازم برای نابودی ساس
۴۵ درجه سانتی گراد هفت ساعت
۴۸ درجه سانتی گراد ۹۰ دقیقه (یک ساعت و نیم)
۵۰ درجه سانتی گراد یک دقیقه

استفاده از جارو برقی می‌تواند مفید باشد (هم ساس بالغ و هم تخم ساس را از محیط خارج می‌کند) به شرط این‌که از کیسهٔ یک‌بار مصرف استفاده شود و کیسه پس از اتمای جارو کشی داخل یک نایلون زباله قرار داده شده و دور انداخته شود در صورت استفاده از کیسه دائمی می‌توان کیسه را پس از تخلیه داخل کیسه زباله جوشاند. . بعضی از لباسها را می‌توان با جوشاندن سالمسازی کرد. ملحفه‌ها و روبالشی‌های آلوده را می‌توان داخل یک کیسه نایلون سیاه قرار داده و جلوی آفتاب گذاشت (دمای بالا ساس را می‌کشد). پرده‌ها را با آب داغ مورد شستشو قرار دهید. در صورتی که حجم آلودگی پایین باشد با رعایت مسائل ایمنی می‌توان با مشعل‌های گازی شکاف‌ها و درزها را حرارت داد (این روش ایمن نمی‌باشد و باید مواظب اشتعال و سایل سوزنده و سیم کشی برق داخل و خارج دیوارها بود) استفاده از دستگاه بخار ساز موثر است چرا که حرارت بالا ساس را می‌کشد (در صورتی که دستگاه بخار ساز در دسترس باشد). تخت‌ها را از دیوار فاصله دهید. تمام درزها و شکاف‌های موجود در اتاق را مسدود کنید. پرده‌ها را می‌توان با آب داغ شست.

درمان

ضایعه ناشی از گزش ساس در معاینه تا حدودی قابل تشخیص است ضایعات معمولاً متعدد و اغلب اوقات بصورت خطی می‌باشند. چند دلیل برای خطی بودن ضایعات وجود دارد: اولاً ساس ممکن است در گزش اول قادر به مکیدن میزان کافی خون نباشد بنابراین میزان کمی جابجا شده و شخص را در محلی نزدیک به محل گزش اولیه می‌گزد. دومین دلیل: اندامی که با سطح تشک و یا تخت تماس دارد ممکن است توسط چندین ساس در یک زمان گزیده شود (بنابراین چندین محل گزش بصورت خطی در محل تماس عضو با تشک ایجاد می‌گردد) به خاطر داشته باشید که تنهایک نفر از هر چهار نفر (۷۵٪ افراد) به گزش ساس حساس هستند تنها نصف افراد بالای ۶۰ سال به گزش ساس حساس هستند . خارش ناشی از گزش ساس‌ها به درمان‌های علامتی پاسخ می‌دهد. (کالامین جهت خارش و یا استروئید ضعیف جهت کنترل التهاب) در صورت عفونت محل گزش و یا واکنش حساسیتی شدید به گزش حشره باید به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کرد.

کنترل:

  • بهسازی محیط
  • سم‌پاشی

بهسازی محیط:

  • دور انداختن وسایل آلوده و سوزاندن آنها
  • حذف درزها و شکاف‌ها و برداشتن کاغذهای دیواری
  • گچ کردن ساختمان(در ساختمانهایی که گل – گچ هستند یا درز و شکاف در کف و دیوار دارند)
  • دوغاب کف ساختمان با سیمان
  • پهن کردن وسایل خانه در آفتاب
سمپاشی نوید سلامت

چگونه میتوان ساس تخت خواب را شناسایی کرد؟ ساس تخت خواب حشره ای است  مسطح، قرمز مایل به قهوه ای، بیضی شکل و اندازه آن  4 تا 5 میلی متر میباشد. رفتار، رژیم غذایی و عادات ساس تختخواب فقط خونخوار است. در شرایط سرد، ساس قادر به زنده ماندن تا یک سال بدون غذا بوده است. آنها ترجیح می دهند که شب هنگامی که میزبان خوابیده باشد از او تغذیه کنند ساس  در ترک ها و شکاف ها، از جمله درزهای تشک، ورق، مبلمان، پشت پایه ها، ورق های الکتریکی و قاب عکس ها یافت می شود. اغلب در هتل ها یافت می شود، جایی که آنها می توانند از اتاق به اتاق و در چمدان بازدید کنندگان یا وسایل شخصی دیگر مانند کیف پول و کیف جا به جا شوند. نشانه های وجود ساس تخت خواب در محیط

  1. دیدن ساس : در مورد شکل و اندازه آن شبیه بذر سیب است.
  2. پوسته ساس: ساس در هنگام رشد ، پوسته های خود را می‌ریزد، کشف آنها می تواند حضور آنها را نشان دهد.
  3. دفع ادرار: پس از تغذیه، ساس تخت خواب به مخفیگاه خود باز می گردند تا پنهان شوند، در صورتی که لکه های سیاه و قهوه ای در روی ملحفه دیدید احتمالا آن محل آلوده به ساس است.
  4. گزش نیز ممکن است نشان دهنده فعالیت ساس بستر باشد، اما باید علائم بیشتری را پیدا کرد، از آنجا که منابع دیگر می توانند موجب برانگیختگی پوست شوند.

ساس های  تختتان چگونه هستند؟ شما می توانید ساس را تقریبا در هر کجا پیدا کنید – دفاتر، فروشگاه ها، هتل ها و سالن های ورزشی آنها در پنهان شدن ماهر هستند و دیده شده که در چمدان، وسایل شخصی و یا حتی به اتوبوس ها نیز راه پیدا کرده اند. روش های کنترل ورود ساس به منزل: هر گونه مبلمان دست دوم را قبل از آوردن آن در منزل خود کاملا بررسی کنید. بعد از جابجایی، سفر، یا مهمانی شبانه، خانه خود را بررسی کنید. ساس تخت چه قدر جدی است؟ تولید مثل ساس ماده می توانند یک تا پنج تخم را در روز ذخیره کنند و ممکن است 200 تا 500 تخم را در طول عمر نگه دارند. در دمای معمولی اتاق و با تامین مواد غذایی مناسب، می توانند بیش از 300 روز زندگی کنند. ساس می تواند بیماری را حمل کند و آن را به مردم انتقال دهند گزش ساس تختخواب منحصرا بر روی خون می نشیند و باعث گزش و آزار و اذیت مردم در تخت خواب می‌شود سمپاشی نوید سلامت چه کاری انجام می دهد؟ ساس  تختخواب می تواند به سرعت تکثیر شود، بنابراین تشخیص زود هنگام برای جلوگیری از آلودگی بیشتر ضروری است. اگر شما شواهدی از ساس مشاهده کرده اید و یا می خواهید برای محافظت از خانه خود در برابر این مزاحم اقدامی انجام دهید با تماس با شرکت کارشناسان سمپاشی نوید سلامت به خانه شما آمده  و خانه شما را بازرسی می کنند. . در اولین بازدید، کارشناس کل خانه شما را از جمله تخت، مبلمان، فرش و پارچه کتانی بررسی خواهد کرد. او بازرسی از مناطق هدف را انجام خواهد داد و اگر لازم باشد، از ابزارهایی برای بررسی ترک ها  و شکاف ها استفاده می‌کند وجود  زنده یا مرده ساس پوسته ها که در خلال فرایند رشد ساس ریخته می شوند نقاط کوچکی از مواد مدفوع قرمز و سیاه تخم کوچک کرم رنگ معمولا در شکاف های تاریک یافت می شود پس از اتمام بازرسی و ارزیابی وضعیت، کارشناس سمپاشی نوید سلامت بهترین شیوه عمل را توصیه می کند. اگر بازرسی یک آلودگی را تایید کند، کارشناس  یک برنامه درمان را بر اساس شدت آلودگی و تنظیمات شما توصیه خواهد کرد. او از بهترین ابزارها و علم برای رسیدگی به علل و درمان مشکل ساس تخت  در بهترین حالت برای خانواده، حیوانات خانگی و محیط زیست استفاده خواهد کرد. عکس العمل افراد نسبت به گزش ساسها از خارش جزیی تا حساسیت های بسیار شدید متفاوت است ساسها به خاطر داشتن خرطوم سخت و بلند از روی لباس و ملحفه نیز خونخواری میکنند همچنین در انتقال هپاتیت B می توانند نقش داشته باشند. از آنجا که ساس ها به صورت دسته جمعی بر روی افراد خونخواری نمایند  میتوانند باعث ایجاد کم خونی و کمبود آهن بخصوص  در بچه ها شوند. سمپاشی چگونه جلوی گزش ساس های تختخواب را بگیریم؟ 1- هنگام خرید لوازم چوبی دست دوم کلیه شکافها و درزها باید بازدید شود. 2- هنگام خرید فرش ، پشتی (دست باف و ماشینی) دست اول و دوم دقت شود و بازدید بعمل آید. 3- هنگام مسافرت قبل از استقراردر محل فرشها ، رختخواب ها ، کمد لباس و ..بازدیدشود تا از عدم وجود ساسها اطمینان حاصل شود.   سمپاشی جهت مبارزه با ساس تخت خواب موثر است سمپاشی کف اطاقها ، دیوار،کلیه درزها و شکافهای موجوددر منازل ، وسایل منازل با استفاده از سموم بهداشتی و بی خطر با کارایی مناسب سمپاشی لوازم خواب تشک ، خصوصا” لوازم خواب بچه ها استفاده از دستگاه های الکتریکی دور کننده حشرات برای دور کردن ساسهاعلاوه بر آنکه هیچ گونه تاثیر مثبت ندارد می تواند باعث مشکلات عصبی و جسمی نیز گردد نصف شب از خواب بیدار میشوم. یه چیزی چند شبه من را میگزد از تخت خوابم بیرون می آیم چراغ اتاق را روشن میکنم. پشت کمرم به شدت میخارد به سختی پشتم رامیخارونم . روبروی آینه می‌ایستم و نگاه به محل خارش میکنم. به صورت ردیفی جای گزش را میبینم خارشش امانم را بریده. حتی جرات نمیکنم دیگه به تختم برگردم. هرچی تشک و رختخواب را بالا و پایین کردم هیچی نیست. پس چی داره من را میگزه؟ انگار چاره ای نیست بیخیال خواب شدم و تا صبح را پای تلویزیون ان کانال و اون کانال کردم. به محض اینکه هوا روشن شد تو اینترنت ” شرکت سمپاشی تهران” را سرچ کردم که اولین لینک ها شرکت سمپاشی نوید سلامت را گوگل بالا آورد. با شرکت تماس گرفتم و با توضیح اتفاقاتی که این چند روز افتاده و پاسخ به سوالات کارشناس شرکت متوجه شدم حشره ای که امان من را بریده ساس هست.

شاید تلخ ترین تجربه ی وجود حشرات در خانه مربوط به “ساس” باشد ، حشراتی مخرب که به راحتی ها هم نمیتوان از شرشان خلاص شد. وجود آنها بلای عظیم و مصیبت باری است و تشخیص بودنشان سخت است، اما غیرممکن هم نیست چراکه علایم و نشانه هایی از خود بجا میگذارند پس نشانه هایی که در ادامه این بخش از خواهیم گفت را بررسی کنید تا مطمئن شوید رختخواب و همه جای منزلتان عاری از وجود ساس است.

آیا در خانه من ساس وجود دارد؟

وجود پوسته پوسته های بدن روی رختخواب یا لباسپوسته های به جا مانده بر اثر نیش ساس ریز و ای و بیضی شکل هستند و این یکی از نشانه های قطعی وجود ساس است ، اگر هر کدام از این نشانه ها را در منزل دیدید به وجود ساس شک کنید. به هر حال خیلی هم به خاطر در گیری با ساس دلسرد نشوید، چرا که این موجودات ممکن است در تمیزترین خانه ها هم یافت شوند.دکتر هریسون میگوید :ساس ها میتوانند در هر کجا یافت شوند و وجود آنها اصلا نشانه تمیز نبودن نیست ، ساس برای زنده بودن بدنبال خون میگردد. ما ساس ها را در هر جایی پیدا کرده ایم ،از خانه های چند میلیون دلاری گرفته تا مسافر خانه ها و اماکن عمومی. ساسها از خود جای گزیدگی ریزی به جا میگذارند که با خارش همراه است بویژه اگر جای گزیدگی به صورت خط های سه تایی باشد بدنبال آنها بگردید. با این وجود این نشانه نمیتواند قطعی و صد در صد باشد. گاهی اوقات جای گزیدگی روی بدن افراد به جا نمی ماند. وجود لکه های تیره رنگ روی ملحفه یا رو بالشیچون ساس ها موجودات کثیفی هستند ممکن است از خود لکه های تیره رنگی در جای زندگی و عبورشان به جا بگذارد. هر لکه عجیب و غیر معمول روی ملحفه و رو بالشی باید خوب بررسی شود و نا دیده گرفته نشود. اگر لکه ها را دیدید میتوانید ساس ها را هم پیدا کنید اگر مرتبا در اتاق های هتل اقامت میکنید. اتاق های هتل یکی از راههای عمده انتقال ساس است.موسسه اورکین پیشنهاد میدهد افرادی که زیاد در هتل سکونت میکنند از شیوه s.l.e.e.p استفاده کنند. این متد شامل بازدید هتل به منظور بررسی نشانه های وجود ساس، کنترل رختخواب قبل از استفاده از آن، و بررسی و کنترل اسباب و وسایل چمدان موقع جمع کردن وسایل و تخلیه اتاق است. بر خلاف آنچه تصور میشود ساس فقط در رختخواب نیست و میتواند در هر جایی از خانه بیرون از رختخواب وجود داشته باشد. طبق مقاله ای منتشرشده در سال 2015 به نام ” سوسکها بدون حاشیه امن ” که توسط انجمن ملی اداره طاعون چاپ شده تقریبا تمام (96%) متخصصین مجموعه در سراسر کشور بین مدت زمانی 5- 10 یا 15 سال پیش تا کنون توسط ساس گزیده شده اند، و بسیاری از این گزیدگی ها در رختخواب نبوده است. اگر دنبال ساس میگردید درز صندلی و تخت ها ، محل اتصال کشوها و محل شل شدگی کاغذ دیواری ها را بگردید. وجود رد قهوه ای مایل به قرمز رنگ روی ملحفه که با وجود شستن با مواد شوینده همچنان ثابت میماند. مدفوع ساس از خود اثری قهوه ای رنگ و خوشه ای به جا میگذارد که نشانه خوبی برای وجود ساس است . آیا حشره ای که شب من را میگزد ساس است؟

اندازه ساس تختخواب
اندازه ساس تخت خواب حدود 5 میلیمتر است

آشنایی با ساس تختخوابی ساس تخت بزرگسالان به طور متوسط ​​5 میلی متر طول دارند و بدن بیضی شکل و مسطح دارند. ساس مربوط به تختخواب (Cimex lectularius) مدتهاست که یک آفت است – تغذیه با خون ، باعث گزش خارش و به طور کلی میزبان انسانی آنها را تحریک می کند. آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) ، و وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) ، همه ساس بستر را یک آفت بهداشت عمومی می دانند. اما ، بر خلاف بیشتر آفات بهداشت عمومی ، ساس بستر برای انتقال یا شیوع بیماری شناخته نمی شود. با این حال ، آنها می توانند باعث ایجاد مشکلات بهداشتی دیگری شوند ، بنابراین توجه جدی به جلوگیری و کنترل ساس در تختخواب دارد. کارشناسان معتقدند که افزایش اخیر ساس تختخوابی ممکن است به دلیل مسافرت بیشتر ، عدم آگاهی در مورد جلوگیری از آلودگی ، افزایش مقاومت ساس بستر در برابر سموم دفع آفات و شیوه های ناکارآمد کنترل آفات باشد. خبر خوب این است که روش هایی برای کنترل ساس در بستر وجود دارد. کسب اطلاعات خوب و محکم اولین قدم در پیشگیری و کنترل است. در حالی که هیچ رفع سریع شیمیایی وجود ندارد ، استراتژی های موثری برای کنترل ساس بستر وجود دارد که شامل روش های غیر شیمیایی و شیمیایی است. با توجه به کوچک بودن و مخفی شدن ، ساس تختخوابی می تواند مشکل و دشوار باشد.

دو ساس تخت خواب بزرگسال در یک محل و اثراتی که به جا می‌گذارند

ظاهر ساس تخت خواب دانستن آنچه باید جستجو کرد اولین قدم در شناسایی و کنترل ساس تختخواب است. بسیاری از حشرات وجود دارند که مانند ساس تختخواب است ، بنابراین شناسایی دقیق اولین قدم مهم برای جلوگیری از سمپاشی  پرهزینه  ولی  اشتباه است. انواع ساس وجود دارد که به منطقه کشوربستگی دارد . ، اما عکس ها و توضیحات مربوط به شکل ظاهری معمولی  در زیر آمده است. به طور کلی ساس تخت بزرگسالان عبارتند از: در مورد اندازه دانه سیب (5-7 میلی متر)؛ بلند و قهوه ای ، با بدن صاف و بیضی شکل (اگر اخیراً تغذیه نشود). مانند بادکنک ، قهوه ای مایل به قرمز و کشیده تر (اگر اخیراً تغذیه شود)؛ (ویژگی های ساس واقعی شامل یک منقار با سه بخش است ؛ آنتن که دارای چهار قسمت است ؛ بال هایی که برای پرواز استفاده نمی شوند و موهای کوتاه و به رنگ طلایی). و بو ی “شیرین و خاصی ” که از طریق غدد در قسمت تحتانی بدن تولید می شود. به طور کلی ساس تخت خواب جوان (که به آن پوره نیز گفته می شود) عبارتند از: رنگهای کوچکتر ، شفاف یا سفید مایل به زرد. و اگر اخیراً تغذیه نشود ، به دلیل رنگ آمیزی و اندازه می تواند در چشم غیر مسلح تقریبا نامرئی باشد. به طور کلی تخم های ساس تختخواب عبارتند از: اندازه کوچک ، اندازه یک سنجاقک. مروارید به رنگ سفید؛ و اگر بیش از پنج روز سن داشته باشد توسط یک نقطه چشم مشخص می شود. چرخه عمر یک ساس تخت در عکس زیر نشان داده شده است. در طول زندگی ، یک اشکال تختخوابی مراحل زیر را طی می کند (با شروع از بالا به چپ ، خلاف جهت عقربه های ساعت): تخم (1 میلی متر). پوره مرحله 1 (1.5 میلی متر). پوره مرحله 2 (2 میلی متر). پوره مرحله 3 (2.5 میلی متر). پوره مرحله چهارم (3 میلی متر). پوره مرحله 5 (4/5 میلی متر). زن بالغ ناسازگار. نر بالغ ناسازگار. چگونه ساس تختخوابی پیدا کنیم اگر مبتلا به آلودگی ساس در رختخواب هستید ، بهتر است آن را زودهنگام ، قبل از ایجاد آلودگی یا شیوع آن پیدا کنید. درمان آلودگی جزئی ، بسیار کم هزینه تر و آسان تر از درمان همان آلودگی بعد از گسترده تر شدن است. با این حال ، آلودگی های سطح پایین نیز برای پیدا کردن و شناسایی صحیح بسیار چالش برانگیز است. سایر حشرات مانند سوسک های فرش را می توان به راحتی با ساس رختخواب اشتباه گرفت. اگر یک آلودگی به ساس تختخواب را اشتباه تشخیص دهید ، زمان بیشتری را برای ساس فراهم می کند تا به مناطق دیگر خانه سرایت کند. در مورد شناسایی ساس تختخواب بیاموزید. نیش روی پوست یک علامت ضعیف از بروز آلودگی به یک ساس است. نیش های حفره ای در رختخواب می تواند مانند نیش حشرات دیگر (مانند پشه ها یا قارچ ها) ، بثورات (مانند اگزما یا عفونت های قارچی) یا حتی کهیر باشد. برخی از افراد به هیچ وجه نسبت به نیش ساس رختخواب واکنش نشان نمی دهند. ساس تخت خواب کجا پنهان می‌شود؟ به دنبال نشانه های ساس تخت خواب هستید؟ یک روش دقیق تر برای شناسایی آلودگی احتمالی ، جستجوی علائم جسمی ساس تختخواب است. هنگام تمیز کردن ، تعویض ملافه یا دور ماندن از خانه ، به دنبال: لکه های زنگ زده یا مایل به قرمز روی تختخواب یا تشک های ناشی از خرد شدن ساس تخت خواب. لکه های تیره (در این اندازه: •) که ساسی در بستر دارند و ممکن است مانند نشانگر روی پارچه خونریزی کنند. تخم ها و پوسته های تخم ، که بسیار ریز (در حدود 1 میلی متر) و پوست های زرد کمرنگ است که در بزرگتر شدن پوره ها ریخته می شوند. ساس تختخواب زنده. جایی که ساس تختخواب پنهان است هنگام تغذیه ، ساس تختخوابی در مکانهای مختلف پنهان می شوند. در اطراف تختخواب ، آنها را می توان در نزدیکی لوله کشی ، درزها و برچسب های تشک و در ترک های روی قاب تختخواب و صندوقچه پیدا کرد. اگر اتاق به شدت آلوده است ، ممکن است ساس تخت خواب را در جاهای زیر پیدا کنید: در درزهای صندلی و نیمکتها ، بین کوسن ها ، در چین های پرده ها. در اتصالات کشو. در ظروف و وسایل برقی. در زیر کاغذ دیواری و دیوارهای گشاد. در محل اتصال که دیوار و سقف با همبرخورد  می کنند. حتی در سر پیچ. مراحل موفقیت در مقابله با ساس تختخوابی در مدارس ساس ها  معمولاً هر پنج تا ده روز از خون تغذیه می کنند ، اما ساس تختخواب می توانند کاملاً مقاوم باشند و چندین ماه بدون تغذیه زندگی می کنند. چرخه زندگی ساس تختخوابی در هفته 5-7 تخم تولید می کنند و می توانند در طول زندگی تا 500 تخم گذارند. آنها سریعتر رشد می کنند و بیشترین تخم ها را در 80 درجه فارنهایت تخم می گذارند.  در مورد چرخه عمر ساس تختخواب بیشتر بدانید. ملاحظات بهداشتی اگرچه انتقال بیماری از ساس رختخواب ثابت نشده است  ، اما وجود آنها ممکن است برای بسیاری از افراد مشکلات پریشانی و سلامتی ایجاد میکند موارد بهداشتی زیر با آلودگی به ساس تختخواب همراه است: تحریکات جزئی پوستی که خارش دارد. خارش می تواند به خراشیدن بیش از حد منجر شود ، که می تواند احتمال عفونت ثانویه پوست را افزایش دهد. واکنشهای آلرژیک متوسط ​​، که نیاز به مراقبت پزشکی دارد. واکنشهای آلرژیک شدید ، که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. افزایش استرس ناشی از تحریکات جزئی پوستی و از بین رفتن خواب است. مراحل موفقیت در مواجهه با ساس تختخوابی در مدارس به همه آموزش دهید. برنامه عملی داشته باشید. آرام باشید یک ساس تختخواب یک آلودگی نیست – بازرسی و نظارت کنید. کلاسهای درس آلوده نیاز به درمان حرفه ای و اطلاع رسانی والدین دارند. اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند

گزارشات مربوط به ساس یا حشره تختخواب (Bedbugs) را می‌توان در هر جمعیت و نقطه‌ای از زمین پیدا کرد، بخصوص در هتل‌ها و مکان‌های توریستی و خبر خوش این است که این حشره عمدتاً ریسک چشمگیری برای سلامتی ندارد، گرچه نیش ساس دردناک و آزاردهنده است. در این مقاله روش‌های  شناخت حشره تخت خواب، جای قایم شدن آن، ریسک‌ها و اقدامات پیشگیری ارائه شده است.

ساس (حشره تختخواب) چیست؟

ساس یک حشره بی بال کوچک با بدنی تخت است. همانند همه حشرات دارای شش پا است. رنگ ساس از سفید و براق تا قهوه‌ای متفاوت است، اما بعد از تغذیه (از خون حیوانات یا انسان)، به رنگ قرمز تیره ظاهر می‌شوند. ساس حداکثر تا 0.5 سانتیمتر رشد می کند و می‌توان با چشم غیر مسلح آن را دید. نام آن‌ها از این حقیقت گرفته شده است که در پوشش‌های تختخواب و تشک و بالش قایم می‌شوند.

آیا نیش ساس با خطر آلودگی همراه است؟

ساس در سراسر جهان و بخصوص کشورهای در حال توسعه یافت می‌شود. حتی گزارش‌هایی در مورد نیش ساس در هتل‌های مجلل و گران قیمت دیده شده است. ساس بیشتر در متل‌ها، هتل‌ها و پناهگاه‌ها و مجموعه‌های آپارتمانی دیده می‌شود، جاهایی که بازدید کننده و رفت آمد زیاد است. زمانی که وارد خانه‌ای شوند، اغلب در چمدان، مبلمان، لباس و جعبه‌هایی که انتقال یافته‌اند، قایم می‌شوند. همچنین بین پشم حیوانات قایم شده و سفر می‌کنند. افزایش سفرهای بین المللی مسئول افزایش انتشار ساس و دیدن این حشره تختخواب در همه جای دنیا است.

عادت تغذیه‌ای ساس چیست؟

ساس در طول روز در مبلمان، تخت خواب، کف اتاق و زیر فرش و وسایل چوبی قایم می‌شود. عمدتاً از خون انسان یا حیوانات و در طول شب تغذیه می‌کنند و سحرگاه دوباره به مخفیگاه خود بر می‌گردند. پس از اینکه تغذیه کردند، که معمولا سه دقیقه طول می‌کشد، از میزبان خود جدا شده و در جایی مخفی می‌شوند. عمر ساس حدود 10 ماه است و می‌تواند هفته‌ها بدون تغذیه زنده بماند.

 نشانه‌های نیش ساس چیست؟

معمولاً ساس یواشکی نیش زده و توسط میزبان احساس نمی‌شود، زیرا هنگام نیش زدن یک ماده بی حس کننده به همراه یک ماده ضد لخته به محل گزش تزریق می‌کند تا خون لخته نشده و به تغذیه خود ادامه دهد. جای نیش قرمز و خارش‌دار پوست ممکن است اولین نشانه‌های گزش ساس باشد. بیشتر دست‌ها و شانه‌ها را نیش می‌زند و نیش زدن‌ها معمولا در یک سطر و مستقیم رخ می‌دهد.

درمان نیش ساس چیست؟

معمولاً نیش ساس به درمان طبی خاصی نیاز ندارد. عفونت باکتریال ثانویه محل نیش ممکن است رخ دهد که معمولاً حاصل خاراندن طولانی بوده و مستلزم درمان است. کرم‌های آنتی‌بیوتیک موضعی یا پماد ممکن است علائم عفونت ثانویه را برطرف کند. لوسیون‌های ضد عفونی کننده ممکن است سودمند باشند. اگر نسبت به نیش ساس واکنش آلرژیک رخ داد، ممکن است پزشک تجویز داروهای آنتی‌هیستامین یا کورتیکواستروئید را توصیه کند.

آیا نیش ساس بیماری خاصی را منتقل می‌کند؟

در مطالعه‌ای  جدید، 53 تحقیق قبلی در مورد نیش ساس و اثرات آن مورد بررسی قرار گرفته است. آن‌ها دریافتند که شواهد اندکی مبنی بر انتشار بیماری‌های انسانی از طریق نیش ساس وجود دارد.

آیا می‌توان نیش ساس را با حشره دیگر تشخیص داد؟

شناسایی جای نیش ساس خیلی سخت است، و همه نیش‌های قرمز مربوط به ساس نیست. پشه، کک، شپش، رشک همگی می‌توانند انسان را نیش بزنند و جای نیش مشابهی دارند. جمع‌آوری و شناسایی خود حشره می‌تواند به تشخیص عامل نیش زننده کمک کند. معمولاً ساس را می‌توان در زیر تشک پیدا کرد. لکه خون ممکن است شاهد مرئی از وجود ساس باشد. همچنین درز و ترک‌های مبلمان و وسایل چوبی را بررسی کنید، که مخفیگاه ساس است.

چگونه بر علیه ساس مبارزه کنیم؟

تشک و جعبه‌های آلوده به ساس را می‌توان دور انداخت یا در یک پلاستیک بزرگ پیچاند تا ساس محبوس شود. شستن ملحفه و پوشش‌های تخت در آب داغ و خشک کردن با حرارت بالا می‌تواند ساس و لاروهای آن را بکشد. تمیز و جاروبرقی زدن مبلمان و کف و حاشیه‌های اتاق نیز کمک کننده است. زمانی که از سفر بر می‌گردید، چمدان را بیرون از منزل و جلوی آفتاب خالی و بتکانید. از حشره کش برای ترک‌ها و کنج‌های خانه استفاده کنید. اگر باز هم موفق نبودید، با شماره 02177681330 با ما تماس بگیرید.

تولید مثل ساس چگونه است؟

ساس‌های نابالغ، به نام پوره‌ها، قبل از بلوغ، پوست خود را 5 بار ریخته و قبل از هر ریختن به یک وعده غذایی خون نیاز دارند. در شرايط مساعد ، ساس‌ها  می‌توانند بطور كامل در يك ماه رشد كنند و سه يا چند نسل در سال توليد كنند.اگرچه آن‌ها یک حشره مزاحم هستند، اما تصور نمی‌شود آن‌ها بیماری‌ها را منتقل کنند.

 

ساس (bedbug)
ساس

ساس‌ها در چه مکان‌هایی زندگی می‌کنند؟

ساس‌ها  ممکن است از طریق چمدان، لباس، تختخواب و نیمکت‌های مورد استفاده و سایر موارد وارد خانه شما شوند. بدن مسطح آن‌ها باعث می‌شود که آن‌ها در فضاهای ریز و درشت، یعنی عرض یک کارت اعتباری، قرار بگیرند. تختخواب‌ها دارای لانه‌هایی مانند مورچه‌ها یا زنبورها نیستند، اما تمایل دارند در مکان‌های مخفی به صورت گروهی زندگی کنند. مکان‌های مخفی اولیه آن‌ها به طور معمول در تشک، قاب‌های تختخواب و هدست است که در آن دسترسی آسان مردم به نیش زدن در شب دارند.

ساس‌ها عمدتاً در شب فعال هستند و معمولاً هنگام خواب افراد را نیش می‌زنند. آن‌ها با سوراخ کردن پوست و خارج کردن خون از طریق منقار دراز، تغذیه می‌کنند. مدت زمان تغذیه و خونخواری ساس 3 تا 10 دقیقه طول می‌کشد.

نیش ساس چگونه است؟

در ابتدا بیشتر نیش‌های بدخیم بدون درد هستند، اما بعداً به جوش‌های خارش تبدیل می‌شوند. برخلاف نیش‌های کک که عمدتاً در اطراف مچ پا هستند، نیش‌های ساس روی هر ناحیه از پوست که در هنگام خواب قرار دارد، قرار دارند. همچنین، نیش‌ها مانند مرکز گزش کک، نقطه قرمز ندارند.

علائم هجوم ساس ها به منزل شما چیست؟

  1. لکه‌های خون روی ملحفه  یا بالش‌های شما قرار می‌گیرد
  2. لکه‌های تیره یا زنگ‌زده ناشی از دفع مدفوع ساس روی ملافه و تشک، لباس خواب  و دیوارها
  3. بوی ناشناخته و خاصی که فقط مخصوص ساس می‌باشد و در محیط آلوده به مشام می‌رسد

اگر به آلودگی شک دارید، تمام ملافه‌ها را برداشته و برای نشانه‌های بالا آن‌ها آن را با دقت بررسی کنید. همچنین قسمت اطراف تختخواب، از جمله کتاب‌های داخل، تلفن یا رادیو، لبه فرش و حتی در پریزهای برقی را بررسی کنید. کمد خود را بررسی کنید، زیرا ملافه‌ها می‌توانند به لباس وصل شوند. اگر به علت کمبود علایم به وجود ساس در منزل خود مطمئن نیستید با شماره 02177681330 با ما تماس بگیرید. اگر علائم آلودگی پیدا کردید، مراحل خلاص شدن از شر ساس و جلوگیری از بازگشت آن‌ها را آغاز کنید.

روش‌های خلاص شدن از شر ساس تختخواب

خلاص شدن از دست ساس تختخواب با تمیز کردن مکان‌هایی که در آن ملافه‌ها زندگی می‌کنند آغاز می‌شود. این موارد باید شامل موارد زیر باشد:

ملافه، پرده و لباس را در آب گرم تمیز کرده و آن‌ها را در بالاترین حالت خشک کن خشک کنید.

  1. کفش و سایر مواردی را که نمی‌توان در خشک کن شستشو داد در معرض نور آفتاب قرار دهید.
  2. برای پاک کردن درزهای تشک  از جارو برقی استفاده کنید.
  3. بلافاصله کیسه جاروبرقی را درون یک کیسه پلاستیکی قرار داده و در زباله‌های قابل حمل در فضای بیرون قرار دهید.
  4. تشک و فنرهای جعبه را با یک پوشش محکم و بافته و ضخیم بپوشانید تا از ورود یا فرار قفسه‌های تخت خواب جلوگیری کنید.
  5. تختخواب ممکن است حداکثر یک سال بدون تغذیه زندگی کند، بنابراین حداقل یک سال پوشش را روی تشک خود نگه دارید تا مطمئن شوید که تمام ساس‌های  موجود در تشک مرده‌اند.
  6. اگر تشک شما آلوده شده است، ممکن است بخواهید تشک را دور اندازید و از یک تشک جدید استفاده کنید اما مراقب باشید که تشک جدیدتان باز به ساس آلوده نشود.

نابود کردن نهایی ساس

در حالی که تمیز کردن مناطق آلوده کمکی مفید خواهد بود ، خلاص شدن از شر آن‌ها معمولاً به سمپاشی احتیاج دارد. از آن‌جا که سمپاشی  رختخواب و اتاق خواب شما با حشره کش‌ها می‌تواند مضر باشد، استفاده از محصولاتی که می‌توان با خیال راحت از آن‌ها در اتاق خواب استفاده کرد، بسیار مهم است. تشک و تختخواب خود را خودسرانه سمپاشی نکنید. عموماً استخدام یک متخصص کنترل آفات با تجربه برای از بین بردن ساس، امن‌ترین و مؤثرترین روش است.

گزارشات مربوط به ساس یا حشره تختخواب (bedbugs) را می توان در هر جمعیت و نقطه ای از زمین پیدا کرد، بخصوص در هتل ها و مکان های توریستی و به نظر می رسد که مدتی غیب شده و دوباره بر می گردند. خبر خوش این است که این حشره عمدتا ریسک چشمگیری برای سلامتی ندارد، گرچه نیش های وی دردناک و آزارنده است. در این مقاله تصویری شناخت حشره تخت خواب، جای قایم شدن آن، ریسک ها و اقدامات پیشگیری ارائه شده است. ساس (حشره تختخواب) چیست؟ ساس یک حشره بی بال کوچک با بدنی تخت است. همانند همه حشرات دارای شش پا است. رنگ ساس از سفید و براق تا قهوه ای متفاوت است، اما بعد از تغذیه (از خون حیوانات یا انسان)، به رنگ قرمز تیره ظاهر می شوند. ساس حداکثر تا 0.5 سانتیمتر رشد می کند و می توان با چشم غیر مسلح آن را دید. نام آنها از این حقیقت گرفته شده است که در پوشش های تختخواب و تشک و بالش قایم می شوند. آنچه درباره ساس ها باید بدانید:

ساس ها هزاران سال بر روی زمین زیسته اند. آنها از خون تغذیه می کنند اما تا کنون هیچ تأیید علمی مبنی بر اینکه آنها می توانند باعث بروز بیماری در انسان شوند وجود نداشته است. برخی از مردم ممکن است نسبت به نیش آنها آلرژیک باشند. دفع ساس ها کار راحتی نیست اما گام هایی وجو دارند که می توان از طریق آنها تا حد زیادی در انجام این کار موفق شد. همچنین راه هایی وجود دارند که می توانید با رعایت آنها مانع از ورود ساس ها به محیط زندگیتان شوید

ساس چیست؟

ساس ها حشراتی کوچک، مسطح و بدون بال هستند که به رنگ قهوه ای مایل به قرمز بوده

و قبل از غذا خوردن به اندازه ۰/۶۳۵ سانتیمتر هستند یعنی تقریبا به اندازه سایز و شکل یکدانه کوچک سیب

آنها در طول روز در رختخواب ها پنهان می شوند مانند محل اتصال پارچه تشک ها، بالش ها، لحاف ها و … همچنین در شکاف ها و درزهای دیوار، زمین و لوازم خانه

 ساس شب هنگام بیرون می آید و توانایی جهش یا پریدن را ندارند اما می توانند به سرعت بخزند.

ساس‌ها هنگام خون‌خواری ۳ یا ۴ بار با فاصله چند دقیقه شخص را می‌گزند تا سیر شوند. در ماه‌های سرد‌تر تغذیه آنها کمتر صورت می‌گیرد و چیزی نمی‌خورند تا جایی که گرسنگی را تا ۵۵۰ روز تحمل می‌کنند! خانه‌های استیجاری هم بیشتر در معرض آلودگی این حشرات قرار دارند.

ساس ها چگونه وارد خانه ها می شوند؟

آنها می توانند از مکان های دیگری که آلوده به ساس بوده اند و نیز از طریق وسایل دست دوم به خانه های شما راه پیدا کنند. آنها می توانند در لباس ها، کیف پول ها، کوله پشتی ها و آیتم های دیگری که روی سطوح نرم و یا چرمی قرار گرفته اند جولان بدهند. آنها همچنین می توانند بین اتاق های ساختمان های چند واحدی مانند هتل ها و آپارتمانها رفت و آمد کنند

چگونه می توان از ورود ساس جلوگیری کرد؟

به هنگام اقامت در هتل کیف خود را بر روی زمین و یا رختخواب قرار ندهید

جالباسی را در محلی دور از دیوارها و اشیاء اتاق قرار دهید

هنگام بازگشت به منزل لباسهایتان را شسته و اتو بکشید

لوازم جدید و دست دوم را قبل از آوردن به منزل بررسی کنید

روش تشخیص ساس در منزل؟

*مشاهده پوسته های ریخته شده یا فضولات به جا گذاشته شان بر رو ی تشک ها و سایر رختخواب ها

*مشاهده لکه خون بر روی ملافه ها

 *روشن کردن لامپ شب هنگام بر روی ملحفه

*زخم‌های محل گزش پاپول‌های سفتی بوده که از یکدیگر فاصله کمی داشته باشد

*دیدن ساس (مرده یا زنده) در محل خواب

* رد خون در روی ملحفه‌ها و مخفیگاه‌های ساس‌ها

*روشن کردن ناگهانی برق در شب و مشاهده ساس‌ها

*جستجو در لابلای درزها و شکاف‌ها

روش های کنترل و جلوگیری از ورود ساس به منزل:

به هم ریختگی ها را علی الخصوص در رختخوابتان جمع و جور کنید

رختخوابتان را از دیوارها و لوازم اتاق دور کنید

کف اتاق ها و مکان های دیگر را هر روز با جاروبرقی تمیز کنید

درزها و کناره های تشک ها، لوازم منزل و … را جارو بکشید

کیسه جاروبرقی را سریعا تمیز نموده و زباله ها را در یک سطل آشغال سربسته قرار دهید

ملافه ها، روبالشی ها، پتوها و روتختی ها را شسته و سپس اتو بکشید

تمامی شکاف ها، درزها و ورودی هایی که از طریق آنها سیم ها یا لوله های آب و گاز وارد خانه تان می شوند را کاملا بپوشانید

سرما و گرما نیز می تواند نقش مهمی در مبارزه با ساس ها داشته باشد، بدین منظور می توان دمای محیط را به بیش از ۳۷ تا ۳۹ درجه سانتیگراد رسانید و یا با کاهش دما به ۰ تا ۹ درجه اقدام به نابودی ساس های نمود. این روش اغلب برای وسایلی از جمله لباس ها و تختخواب نوزاد که امکان سمپاشی آن وجود ندارد، موثر است و می توان با قرار دادن انها در فریزر به مدت چند ساعت و یا از طرزیق جوشاندن آنها ساس ها را برای همیشه از بین برد.

بهترین سم برای ساس چیست ؟

سم ترکیبی شرکت دیلیت یک سم مخصوص ساس می باشد  سم ترکیبی شرکت سمپاشی دیلیت  دارای اثرگذاری فوق العاده و ماندگاری طولانی مدت می باشد. این سم را می توانید در محیط داخلی خانه ها، سوراخ ها، شکاف ها، ترک ها و ….. به کار برید.

سم ساس شرکت سمپاشی  دیلیت  اگر بصورت مستقیم بر روی سطوح مورد نظر اعمال گردد دارای اثرگذاری زیاد و ماندگاری طولانی مدت می باشد. از این سم می توان در محیط منزل، آپارتمان ها، مدارس، مهدکودک ها، خانه های سالمندان، اداره جات، محیط های صنعتی، انباری ها، اتوبوس ها و قطارها استفاده نمود. تذکر: این سم را به هیچ وجه بر روی سطوح تأسیسات و لوازمی که بطور مستقیم با مواد غذایی سر و کار دارند به کار نبرید. طرز استفاده از سم ترکیبی شرکت سمپاشی دیلیت : مقدار ۱۲۰ میلی لیتر  سم را با ۶ لیتر آب ترکیب نموده داخل یک بطری اسپری ریخته و با فشار کم بر روی فرش ها، قالیچه ها، زمین، ترک ها، شکاف ها یا هر سطح دیگری که مشکوک به وجود ساس هاست به کار برید. سم ترکیبی شرکت سمپاشی دیلیت  را می توانید بدون هیچ نگرانی بر روی فرم های تختخواب که قبلاً از هم جدا نموده اید، و نیز تشک ها و بالش ها اسپری کنید توجه: تشک ها و بالش ها را به کل آغشته ننمائید. سم مزبور را فقط بر روی محل اتصال پارچه ها به یکدیگر و لبه ها اسپری کنید این کار را هر چند بار که لازم است تکرار نمائید اما نباید کمتر از ۱۴ روز پس از اولین استفاده دوباره سم را اعمال نمائید آیا نیش ساس با خطر آلودگی همراه است؟ ساس در سراسر جهان و بخصوص کشورهای در حال توسعه یافت می شود. هنوز گزارش هایی در مورد نیش ساس در هتل های مجلل و گران قیمت دیده می شود. ساس بیشتر در متل ها، هتل ها و پناهگاه ها و مجموعه های آپارتمانی دیده می شود، جاهایی که بازدید کننده و رفت آمد زیاد است. زمانی که وارد خانه ای شوند، اغلب در چمدان، مبلمان، لباس و جعبه هایی که انتقال یافته اند، قایم می شوند. همچنین بین پشم حیوانات قایم شده و سفر می کنند. افزایش سفرهای بین المللی مسئول افزایش انتشار ساس و دیدن این حشره تختخواب در همه جای دنیا است. عادت تغذیه ای ساس چیست؟ سال در طول روز در مبلمان، تخت خواب، کف اتاق و زیر فرش و وسایل چوبی قایم می شود. عمدتاً از خون انسان یا حیوانات و در طول شب تغذیه می کنند و سحرگاه دوباره به مخفیگاه خود بر می گردند. پس از اینکه تغذیه کردند، که معمولا سه دقیقه طول می کشد، از میزبان خود جدا شده و در جایی مخفی می شوند. عمر ساس حدود 10 ماه است و می تواند هفته ها بدون تغذیه زنده بماند. علائم و نشانه های نیش ساس چیست؟ معمولا ساس یواشکی نیش زده و توسط میزبان احساس نمی شود، زیرا هنگام نیش زدن یک ماده بی حس کننده به همراه یک ماده ضد لخته به محل گزش تزریق می کند تا خون لخته نشده و به تغذیه خود ادامه دهد. جای نیش قرمز و خارش دار پوست ممکن است اولین نشانه های گزش ساس باشد. بیشتر دست ها و شانه ها را نیش می زند و نیش زدن ها معمولا در یک سطر و مستقیم رخ می دهد، همانطور که در عکس دیده می شود. درمان نیش ساس چیست؟ معمولا نیش ساس به درمان طبی خاصی نیاز ندارد. عفونت باکتریال ثانویه محل نیش ممکن است رخ دهد که معمولا حاصل خاراندن طولانی بوده و مستلزم درمان است. کرم های آنتی بیوتیک موضعی یا پماد ممکن است علائم عفونت ثانویه را برطرف کند. لوسیون های ضد عفونی کننده ممکن است سودمند باشد. اگر نسبت به نیش ساس واکنش آلرژیک رخ داد، ممکن است پزشک تجویز داروهای آنتی هیستامین یا کورتیکواستروئید را توصیه کند. آیا نیش ساس بیماری خاصی را منتقل می کند؟ در مطالعه ای اخیر، 53 تحقیق قبلی در مورد نیش ساس و اثرات آن مورد بررسی قرار گرفته است. آنها دریافتند که شواهد اندکی مبنی بر انتشار بیماری های انسانی از طریق نیش ساس وجود دارد. آیا این نیش ساس است یا حشره دیگر؟ شناسایی جای نیش ساس خیلی سخت است، و همه نیش های قرمز مربوط به ساس نیست. پشه، کک، شپش، رشک همگی می توانند انسان را نیش بزنند و جای نیش مشابهی دارند. جمع آوری و شناسایی خود حشره می تواند به تشخیص عامل نیش زننده کمک کند. معمولا ساس را می توان در زیر تشک پیدا کرد. لکه خون ممکن است شاهد مرئی از وجود ساس باشد. همچنین درز و ترک های مبلمان و وسایل چوبی را بررسی کنید، که مخفیگاه ساس است. چگونه بر علیه ساس مبارزه کنیم؟ تشک و جعبه های آلوده به ساس را می توان دور انداخت یا در یک پلاستیک بزرگ پیچاند تا ساس محبوس شود. شستن ملحفه و پوشش های تخت در آب داغ و خشک کردن با حرارت بالا می تواند ساس و لارو های آن را بکشد. تمیز و جاروبرقی زدن مبلمان و کف و حاشیه های اتاق نیز کمک کننده است. زمانی که از سفر بر می گردید، چمدان را بیرون از منزل و جلوی آفتاب خالی و بتکانید. از حشره کش برای ترک ها و کنج های خانه استفاده کنید. اگر باز هم موفق نبودید، ممکن است به کمک یک متخصص دفع حشرات (exterminator) نیاز داشته باشند. آیا نیش ساس با خطر آلودگی همراه است؟ ساس در سراسر جهان و بخصوص کشورهای در حال توسعه یافت می شود. هنوز گزارش هایی در مورد نیش ساس در هتل های مجلل و گران قیمت دیده می شود. ساس بیشتر در متل ها، هتل ها و پناهگاه ها و مجموعه های آپارتمانی دیده می شود، جاهایی که بازدید کننده و رفت آمد زیاد است. زمانی که وارد خانه ای شوند، اغلب در چمدان، مبلمان، لباس و جعبه هایی که انتقال یافته اند، قایم می شوند. همچنین بین پشم حیوانات قایم شده و سفر می کنند. افزایش سفرهای بین المللی مسئول افزایش انتشار ساس و دیدن این حشره تختخواب در همه جای دنیا است.

سمپاشی تضمینی و ارگانیک بی بو ، بی ضرر و موثر

تضمینی بودن خدمات سمپاشی  از نظر ما بدین معنی است که شخص یا ارگان خدمت گیرنده طی مدت مورد ضمانت هیچ مشکلی نداشته باشد . ازشر حشره مورد نظرراحت باشد. نه اینکه در طی دوره مورد ضمانت خدمت گیرنده حشره مورد نظر را به دفعات مشاهده کند و شرکت تضمین کننده هرگاه سروکله حشره پیدا شد مجدد بیاد سمپاشی انجام دهد. این نشان دهنده این است که شرکت قادر به ریشه کنی حشره و آفت نبوده. ازمزایای دیگر شرکت ما ارگانیک و بی خطر بودن سموم مورد استفاده این شرکت می باشد. سموم ارگانیک ساخته شده از ترکیبات گیاهی و یکسری فرمونهای جذب کننده حشرات هستند که ضمن حفظ سلامت انسان دارای ماندگاری کم درطبیعت بوده وتهدیدکننده محیط زیست نیستند. خودمان واردکننده سموم ارگانیک برترین برندهای اروپایی هستیم .قیمت مناسب خدمات همراه با ارائه ضمانت نامه کتبی معتبر از مزایای دیگر شرکت سمپاشی دیلیت میباشد

ریشه کنی  ساس  با ضمانت نامه کتبی

رستورانها، شرکتها، منازل در تهران، اصفهان، تبریز، کاشان ، یزد ، دلیجان ، محلات ، اراک و ساوه . مبارزه با آفات و حشرات بیمارستانها – کارخانه های صنعتی – زندان – هتل ها و اقامتگاهها  شرکت سمپاشی دیلیت در زمینه ریشه کنی و حذف کامل حشرات و آفات غیر بهداشتی از محیط های خانگی و عمومی فعال می باشد . شما هموطنان عزیز را در ریشه کنی کامل عوامل و جانوران مضر یاری خواهد کرد
معرفی ساس: ساس ‌ها حشرات کوچکی هستند که از خون حیوانات یا انسان تغذیه می ‌کنند. این ساس‌ ها بدن نسبتا مسطحی دارند و اندازه‌ آنها تقریبا با دانه‌ سیب برابر است. آنها نمی ‌توانند پرواز کنند اما به راحتی و بدون اینکه دیده شوند، می‌ توانند وارد مکان شوند. مکان مورد علاقه‌ آنها تشک و شکاف درزهای وسایل چوبی مثل تخت ‌خواب و جعبه های چوبی است. ساس اغلب در محل سکونت انسان مانند منازل، هتل ها، خوابگاهها، زندان ها، سرباز خانه ها، بیمارستان ها ، سرای سالمندان و … یافت میشود. آنها در شکاف دیوار، کف خانه ها، اثاثیه، لابلای کارتن ها، پشت کاغذ دیواری، کمد ها و درهای چوبی و قفسه کتابخانه ها، مبلمان، تشکها و پشتی ها مخفی میشوند. در شب و نور کم فعال هستند و از میزبان خفته تغذیه میکنند. اگر انسان در دسترس آنها نباشد از سایر حیوانات خون میگیرند. ساس ها هنگام خونخواری سه یا چهار بار با فاصله چند دقیقه شخص را میگزند تا سیر شوند. چگونه می توان متوجه وجود ساس شد؟ بعد از اینکه از رختخواب بلند شدید، نگاهی به بدن خود بیندازید. در صورتی که ضایعات پوستی شبیه به تاول یا نقطه های قرمز که خارش دار هستند را بر روی پوستتان مشاهده کردید، بدانید که در خانه یا محل اقامتتان، ساس هست. آفتی ریز و کوچک که می تواند خود را در تشک یا تخت مخفی کند. گاهی اوقات، افراد گزش ساس را با گزش پشه اشتباه می ‌گیرند اما برای اینکه مطمئن شوید که گزش ساس بوده ‌است، باید نشانه‌ های زیر را در نظر بگیرید:
  • به دنبال لکه‌ های کوچک خون در ملحفه‌ تخت یا روی بالش‌ باشید.
  • اگر لکه ‌های قهوه‌ ای یا تیره روی ملحفه‌ تخت یا روی رو‌بالشی پیدا کردید، احتمالا مدفوع ساس است.
  • ممکن است تخم ساس پیدا کنید یا حتی پوست خالی ساس را پیدا کنید، چرا که این حشره در هنگام رشد کردن پوست می اندازد.
بهترین مکان ها برای دیدن ساس:
  • در محدوده ۴.۵ تا ۶ متری از تخت‌ خواب‌
  • ترک و شکاف زیر تخت یا در داخل قاب تخت
  • مبلمان نزدیک به تخت
  • ترک‌ های موجود در امتداد قرنیز یا کف ‌پوش‌ های چوبی اتاق
  • قاب پنجره ‌های چوبی
  • صندلی‌ ها و کاناپه ‌های دارای روکش‌ پارچه ‌ای در خانه
هجوم ساس می ‌تواند در برخی از تمیزترین مکان ‌ها نیز رخ بدهد. در مناطقی که دارای آب و هوای رطوبی هستند مثل منازل و هتلهای شمال و جنوب ایران و نیز کشورهای مناطق بارانی و شرجی و رطوبی، ساس ها میتوانند براحتی رشد کنند و همراه با ساکنان آن به شهرها و کشورهای مورد سفرشان نیز منتقل شوند. در واقع، ساس‌ نشانه‌ آن نیست که خانه‌ یا مکان کثیف است، چراکه ممکن است از طریق مهمان آلوده به ساس، اثاثیه، مبلمان و تخت خواب دست دوم، البسه و اقلام دیگر به محل شما وارد شود. رهایی از شر ساس خلاص شدن از دست ساس‌ ها می‌ تواند یک چالش باشد چون پیدا کردن آنها سخت است و به سرعت تولید مثل می ‌کنند. ساس‌ ها را باید به سریعترین شکل ممکن از بین برد چون می ‌توانند نواحی دیگری از مکان را نیز آلوده کرده و مشکل را بزرگتر کنند. خوشبختانه راه‌ های طبیعی زیادی برای خلاص شدن از دست این موجودات مزاحم در دسترس است. ساس ‌ها در دمای بسیار داغ یا سرد دوام نمی ‌آورند، در نتیجه، روش‌ هایی مثل تمیز کردن با بخار، شستن با آب داغ، و خشک کردن در دمای بسیار بالا راه‌ های طبیعی خانگی برای از بین بردن ساس ‌های موجود در لباس و رختخواب هستند. برای مناطق بزرگتر، می ‌توانید از روغن درخت چای و روغن اسطخدوس حشره‌ کش‌ های طبیعی درست کنید یا با پاشیدن خاک دیاتومه در درزها و شکاف ‌هایی که ساس ‌ها دوست دارند در آ‌نها زندگی کنند، ساس ‌ها را ریشه ‌کن کنید. اقدامات اولیه یکی از اولین اقدامات برای زدودن تمام آثار ساس ها از خانه ‌تان آن است که تمام نواحی مورد هجوم ساس ها را شناسایی کنید. ساس ‌ها معمولا در اتاق خواب یافت می ‌شوند، اما می‌ توانند در هر اتاقی از خانه که انسان و حیوانات خانگی می‌ خوابند ساکن شوند. آژانس حفاظت محیط زیست ایالات متحده آمریکا توصیه می ‌کند که به دقت درزهای تشک ‌ها و دیگر مبلمان نرم خانه ‌تان را بررسی کنید. آنها عاشق چوب هستند. فضاهای بین کوسن ‌ها، تشک و چارچوب تخت و هر جای دیگری در اتاق خواب که ممکن است ساس ‌ها در آن پنهان شده باشند را چک کنید. فراموش نکنید که لولاهای کشوها، پشت کاغذ دیواری ‌های شل شده، و حتی درون لوازم الکتریکی را چک کنید. روش های از بین بردن ساس در ادامه چند روش آسان ولی موثر برای مبارزه با ساس آورده ایم که عبارتند از روش ‌های شیمیایی و غیر شیمیایی. اگر دارای حیوان خانگی یا فرزند خردسال هستید بهتر است از روش غیر شیمیایی برای دفع ساس استفاده کنید که کارایی فوق العاده ای نیز دارند. شرکت سمپاشی نوید سلامت دفتر تهران : ۰۲۱۷۷۶۸۱۳۳۰ دفتر اصفهان : ۰۳۱۵۵۵۸۲۲۲۷ دفتر کاشان : ۰۳۱۵۵۵۸۲۲۲۷۷ همراه ۱: ۰۹۱۲۰۷۹۱۵۶۴ همراه ۲ ۰۹۲۱۷۷۰۱۸۴۸ موثرترین روش ‌های غیر شیمیایی برای از بین بردن ساس: ۱-استفاده از جاروبرقی:  اگر مکان دقیق ساسها را میدانید جارو برقی یک ابزار بسیار قابل اعتماد و عالی برای از بین بردن ساس است. بعد از جارو کشیدن باید اطمینان پیدا کنید که ساس ‌های مکیده شده که وارد مخزن خاک جاروبرقی شده ‌اند، به سرعت از مکان خارج شوند یا بصورت بسته بندی شده به سطل آشغال  منتقل شوند. جارو برقی برای دفع ساس بسیار موثر است. برای مطمئن و خلاص شدن از تخم‌ های ساس در درزهای تشک ‌تان نیز از یک برس سفت استفاده کنید تا هر تخمی را که به جایی چسبیده است از آن جدا کنید. ۲- کشتن ساس با بخار داغ: بخار داغ علاج طبیعی فوق‌ العاده ‌ای برای از بین بردن ساس‌ ها و تخم آنها بدون آسیب زدن به محیط زیست است. بخار داغ می ‌تواند ساس‌ ها را از شکاف‌ ها و درزهای کوچک بزداید. همچنین بخار می‌ تواند در آستر تشک نفوذ کند و آلودگی ایجاد شده توسط ساس ‌ها را در درون تشک از بین ببرد. دانشمندان دریافته ‌اند که ساس ها وقتی در معرض دمای بالای ۶۰ درجه‌ سانتی ‌گراد قرار می ‌گیرند کشته می‌ شوند. بنابراین اگر یک بخار شو داشته باشید می‌ توانید بدون به کار بردن مواد شیمیایی، از شر ساس‌ ها خلاص شوید. این روش نوعی از عملیات حرارتی است و در کشتن ساس در مراحل مختلف زندگی‌ اش از زمانی که در تخم است تا زمان بلوغ‌ بسیار موثر است. روش بخار را می ‌توان برای تشک، مبلمان پارچه‌ ای، زیر تخت و غیره استفاده کرد. موثرترین دستگاه بخار برای این کار دستگاه‌ های کم بخار یا بخار خشک هستند، زیرا از رطوبت کمتری استفاده می ‌کنند. ۳- شستن رختخواب و لباس‌ های آلوده به ساس با آب داغ: شما می ‌توانید با شستن لباس‌ ها و دیگر اقلام پارچه‌ ای ساس زده مانند ملافه، در ماشین لباسشویی در دمای بالای ۶۰ درجه‌ سانتی ‌گراد از شر ساس ‌ها خلاص شوید. همانطور که ذکر شد طبق یافته دانشمندان ساس ها در دمای بالای ۶۰ درجه‌ سانتی ‌گراد می میرند. این یکی از ساده ‌ترین راه‌ های طبیعی برای کشتن ساس‌ ها و زدودن آنها از البسه و اقلام دیگر است. ۴- از خشک کن استفاده کنید: بعد از شستن لباس یا ملحفه با آب داغ، باید این اقلام را در یک خشک کن با دمای بسیار بالا خشک کنید. این کار شما را دو برابر مطمئن ‌تر می‌ کند که ملحفه از ساس‌ ها پاک شده است. دکتر کارول درسارکیسیان برای ساس زدایی کردن اقلام پارچه ‌ای مثل پرده ‌ها، رختخواب، کفش ‌ها، و اسباب بازی‌ ها روش شستن با آب داغ و استفاده از خشک کن را توصیه می ‌کند. ۵- پودر خاک دیاتومه (بسیار موثر) خاک دیاتومه یک حشره ‌کش طبیعی و بی ‌خطر برای از بین بردن ساس ‌ها است. خاک دیاتومه (DE) عمدتا به صورت پودر در دسترس است. این خاک از بقایای فسیل‌ های یک نوع خاص از جلبک ساخته شده‌ است و روشی طبیعی محسوب میشود. می‌ توان آن را به راحتی در شکاف ‌ها و ترک‌ ها با استفاده از یک دستگاه گرد افشان دستی اسپری کرد. این روش هم ارزان بوده و هم بسیار موثر واقع میشود. پودر خاک دیاتومه با خشک کردن آب بدن ساس‌ ها به کشتن آنها کمک می‌ کند، چون این ماده غشای محافظ بیرونی آنها را از بین می ‌برد. از آنجایی که ممکن است جاروبرقی ‌ها تمام ساس‌ ها را از درزهای عمیق نتوانند بیرون بکشند، خاک دیاتومه راه بی‌ نظیری برای کنترل ساس ‌ها و جلوگیری از هجوم بیشتر آنها است. در مطالعه‌ ای بر روی استفاده از خاک دیاتومه برای از بین بردن ساس ‌ها دریافته اند که این ماده راهی بی ‌خطر و غیرسمی برای پاک کردن خانه از وجود ساس‌ ها است. هرچند خاک دیاتومه کند عمل می ‌کند، اما در این مطالعه معلوم شد که این در واقع یک مزیت است. چون ساس ‌ها این پودر را به ساس‌ های دیگر انتقال می ‌دهند و کمک می ‌کنند این حشره‌ کش طبیعی در زیستگاه ‌شان پخش شود. در این مطالعه دریافتند که ظرف چند روز، ۸۰% ساس‌ ها کشته شدند. نابودی کامل ساس ‌ها ظرف ۱۲ روز اتفاق افتاد. برای مقابله‌ طبیعی با هجوم ساس‌ ها با استفاده از خاک دیاتومه، این پودر را در تمام مناطقی که ممکن است ساس ‌ها پنهان شده باشند بپاشید. این پروسه را هر ۳ روز یکبار و به مدت ۲ هفته تکرار کنید تا از دفع کامل ساس ها مطمئن شوید. ۶- اقلام را منجمد کنید: با قرار دادن اقلام کوچک ‌تر در فریزر ساس ‌های موجود در آنها را بکشید. هرچند ساس ‌ها نمی ‌توانند دمای بسیار سرد را تحمل کنند، اما به راحتی و بدون هیچ غذایی می ‌توانند به مدت یک سال در یک اتاق خنک زندگی کنند. برای آن که به طور طبیعی ساس‌ ها را از بین ببرید باید اقلام ساس زده را به مدت دو ساعت در فریزری قرار دهید که دمای آن زیر ۱۷- درجه‌ سانتی‌ گراد است. ۷- مهر و موم کردن ترک ‌ها و شکاف ها مکان مورد علاقه برای پنهان شدن ساس‌ ها ترک و شکافها بویژه شکافهای چوبی است. با مهر و موم کردن ترک و شکاف میتوانید اطمینان حاصل کنید که در آینده دوباره سر و کله ‌شان پیدا نخواهد شد. شما می‌ توانید از گچ برای مسدود کردن درزها و همچنین شکاف‌ های داخل قفسه‌ ها یا پشت پنجره و قاب در استفاده کنید. ۸- لوازم به شدت آلوده را دور بریزید شاید دور انداختن تخت ‌خواب‌ به این دلیل که پر شده از ساس کار عاقلانه ‌ای به نظر نرسد. کاری که شما واقعا می‌ توانید انجام دهید این است که چیزهای کوچکی که آلوده به ساس هستند و می‌ توانید آنها را در یک کیسه زباله جای بدهید، دور بریزید. (چیزهایی مانند ملحفه‌ تخت یا رو بالشی‌ ها) محل رشد ساس ها را نیز با جارو برقی و یا بخار داغ تمیز کنید و با پاشیدن خاک دیاتومه بقایای آنها نیز از بین ببرید. ۹- بعد از کشتن ساس ها روی تشک‌ ها و بالش‌ ها روکش بکشید یک راه طبیعی دیگر برای جلوگیری از گزیده شدن توسط ساس‌ ها در طول شب و هجوم بردن آنها به بخش‌ های دیگر مکان آن است که تشک‌ ها و بالش ‌ها را روکش کنید. روکش‌ های تشک‌ ها، فنر تختخواب‌، و بالش ‌ها پوشش‌ های محکم بافته شده ‌ای هستند که از ورود یا خروج ساس ‌ها جلوگیری می ‌کنند. از روکش ‌ها باید حداقل به مدت یک سال استفاده شود تا مطمئن شوید که تمام ساس ‌ها به طور طبیعی از بین می ‌روند. موثرترین روش‌ های شیمیایی برای از بین بردن ساس: ۱- مدیریت تلفیقی آفات مدیریت تلفیقی آفات زمانی لازم است که هجوم ساس ‌ها در مقیاس بزرگی است. اگر شما فکر می ‌کنید که ساس‌ ها تقریبا در هر گوشه و کنار هتل یا خانه ‌تان وجود دارند زمان آن فرا رسیده‌ است که با کارشناسان تماس بگیرید. بهتر است پرس و جو کرده و از کارشناسانی کمک بگیرید که در این زمینه سابقه خوبی دارند. مدیریت تلفیقی آفات فرآیند کاملی است. در این روش بیش از ۳۰۰ محصول مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در میان این محصولات، داروهایی که به طور گسترده ‌ای استفاده می ‌شوند عبارتند از نئونیکوتینوید ها، آفت‌ کش‌ های پیرول مانند کلرفناپیر، و پیرترویدز و پیرترینز (حشره‌ کش ‌های شیمیایی مصنوعی). ۲- گرد های حشره‌ کش گرد های حشره ‌کش به عنوان یکی از موثرترین درمان ‌ها برای ساس در نظر گرفته می ‌شوند. گرد های حشره‌ کش به اسکلت یا پوست سخت بیرونی ساس آسیب وارد می‌ کنند و آنها را می ‌کشند. این نوع حشره‌ کش‌ ها بسیار موثر هستند چرا که آنها را می ‌توانید به گوشه و کنارهای غیر قابل دسترس محل از جمله ترک ‌ها و جاهای دیگر در امتداد قاب تخت ‌تان، صفحه‌ چوبی بالای تخت ‌خواب و زیر قرنیزها استعمال کنید. ۳- از مواد سفید کننده استفاده کنید. تمیز کردن کف و دیوارهای محل یک ضرورت است. اگر مکان آلوده به ساس شده‌ است، در چنین شرایطی، شما می ‌توانید طیف وسیعی از مواد سفید کننده‌ قوی (وایتکس) را برای کشتن هر ساسی که زیر و یا ترک و درزهای روی دیوار پنهان شده، استفاده کنید. ۴- بوریک اسید بوریک اسید مدت زمان زیادی است که به عنوان یک ضد عفونی ‌کننده برای برید گی‌ ها و سوختگی ‌ها استفاده می ‌شود و درحال ‌حاضر می ‌توان آن را به عنوان یک راه‌ حل برای از بین بردن ساس استفاده کرد. این موجودات کوچک به وسیله‌ اسید بوریک دفع می ‌شوند و از این رو می ‌توان آن را برای هجوم ساس‌ ها در مقیاس کوچک استفاده کرد. خیلی راحت پودر را در گوشه و کنار خانه و قسمت‌ های آلوده مانند ملحفه، کابینت و تشک اسپری کنید و از شر آنها خلاص شوید. ۵- ژل سیلیکا ژل سیلیکا در بسته‌ های کوچک در دسترس است و به طور معمول می ‌توانید آنها را در بسته‌ بندی هر کالایی مانند جعبه ‌های دوربین، لباس و غیره پیدا کنید. در مورد ساس، تمام کاری که باید انجام بدهید این است که ژل سیلیکا را له کنید و آن را در مکان ‌های آلوده استعمال کنید؛ جاهایی مثل دیوارها و قاب تخت و تشک. ساس ‌ها در این ژل گیر می ‌کنند، آب بدن ‌شان را از دست می ‌دهند و می ‌میرند. ۶- کاغذ خشک‌ کن معطر کاغذ های خشک‌ کن معطر ممکن است ساس را نکشند، اما قطعا آنها را دفع می‌ کنند. آنها را می‌ توانید بین تشک ‌ها و ملحفه‌ ها، زیر بالش، و زیر تخت قرار بدهید. توصیه های لازم بهترین راه برای آنکه مطمئن شوید هیچ وقت مورد گزش ساس‌ ها قرار نمی‌ گیرید در وهله‌ اول جلوگیری از هجوم ساس ‌ها به منزل یا اقامتگاه است. در ادامه چند توصیه‌ برای جلوگیری از هجوم ساس‌ ها به شما معرفی می ‌شوند: – اگر متوجه لکه ‌های خون یا لکه ‌های تیره رنگ در رختخواب ‌خود شدید، بلافاصله کل تختخواب، تشک ‌ها، و ملحفه‌ ها را به دنبال ساس‌ ها بگردید. – بعد از برگشتن از تعطیلات، اثاثیه خود را به طور کامل جاروبرقی بکشید. – وقتی که در هتل اقامت می ‌کنید، یک چراغ قوه با خود ببرید تا با استفاده از آن چارچوب رختخواب و تشک‌ ها را به دنبال نشانه‌ های آشکار وجود ساس‌ ها بگردید. – قبل از آنکه مبلمان، تختخواب، یا تشک ‌های دست دوم را به منزل یا هتل وارد کنید، آنها را به طور کامل بگردید تا مطمئن شوید که هیچ ساسی در گوشه ‌ها، لولا ها، و درزهای آنها پنهان نشده باشند. در یک کلام: چیزهای کوچکی که آلوده به ساس هستند و می‌ توانید آنها را در یک کیسه زباله جای بدهید، دور بریزید. (چیزهایی مانند ملحفه‌ تخت یا رو بالشی‌ ها) سپس محل رشد ساس ها را با جارو برقی یا بخار داغ تمیز کنید و با پاشیدن خاک دیاتومه بقایای آنها را نیز از بین ببرید. راه برای اینکه بفهمیم ساس در خانه داریم (۲۰۲۰) ۴ روش شناسایی ساس در خانه ( ۲۰۱۹) ساس در کمین ماست (۲۰۱۹) ۲ بیماری سختی که ساس باعث ایجاد آن می‌شوند(۲۰۱۹) سمپاشی ساس ساس تخت خواب ۳۰ روش خانگی برای خلاص شدن از شر ساس (۲۰۲۰)
برای کشف ساس، کجای اتاق هتل را بررسی کنیم؟ بعد از یک سفر طولانی و خسته کننده، هیچ حسی بهتر از این نیست که کلید اتاق هتل خود را بگیرید و در را باز کنید و وارد آن شوید؛ ولی فراموش نکنید که قبل از دراز کشیدن روی تخت و باز کردن وسایل باید اتاق را به سرعت و به دقت بررسی کنید تا میزبان مهمان‌های ناخواسته در اتاق خود نباشید. در مورد ساس‌ها حرف می‌زنیم. برای اینکه مطمئن شوید که اتاق‌تان ساس ندارد، باید آن را به دقت بررسی کنید. اما از کجا باید شروع کنید؟ آیا بررسی ملحفه‌ها و امیدواری برای اینکه هیچ ساسی وجود ندارد کافی است؟ در این مطلب نظرات دو کارشناس را می‌خوانید در مورد اینکه بعد از ورود به اتاق هتل باید کجای اتاق را بگردید و باید با وسایلتان چکار کنید؟ وجود ساس در اتاق هتل و در تخت خواب، مشکلی است که نباید از آن به راحتی صرف نظر کنید. پس چک کردن اتاق را جدی بگیرید. کجا باید دنبال ساس بگردیم؟ فرقی نمی‌کند که اتاق و هتل شما چقدر لوکس و شیک باشد. در هر صورت باید اتاق‌تان را برای وجود ساس‌ها بررسی کنید. دکتر مایکل بنتلی، حشره شناس و مدیر و مربی انجمن ملی مدیریت آفات است. او در این باره می‌گوید:
«وقتی سفر می‌کنید باید بدانید که در هر هتلی احتمال وجود ساس‌ها وجود دارد. فرقی نمی‌کند که قیمت هتل چقدر باشد و چند ستاره گرفته باشد.»
به عیقده بنتلی، برای مسافران یک فهرست از کارهایی وجود دارد که قبل از مستقر شدن در اتاق هتل باید در نظر بگیرند. اولین مورد این است که باید ملحفه و روتختی‌ها را کنار بزنند تا درز تشک‌ها و اطراف فنرهای تخت را بررسی کنند به خصوص در گوشه و کنارها. باید دنبال هر نوع لکه‌ای شبیه به جوهر، تخم ساس، پوست خشک شده ساس و حتی خود حشرات باشید. در مرحله بعدی باید همه جای اتاق را برای پیدا کردن این شواهد بگردید. توجه بیشتر روی مناطقی داشته باشید که پنهان‌تر است مثلا قاب عکس‌ها، داخل کمدها و…. درز لحاف‌ها و تشک‌ها، دور و اطراف دکمه‌های کوسن‌ها و صندلی‌ها را به دقت بگردید. هر جایی که درز و شکاف و حفره‌ای باشد احتمال وجود ساس‌ها وجود دارد. اگر لکه‌های قهوه‌ای و سیاه را جایی مشاهده کردید احتمال دارد که مدفوع خشک شده این حشرات باشد. اگر تشخیص دادید که اتاق شما آلوده به ساس است، باید مدیریت مجموعه را باخبر کنید و درخواست کنید تا فورا اتاق یا اقامتگاه دیگری در اختیارتان بگذارند. البته هنوز در محیط پاک قرار نگرفته‌اید و باید اتاق جدید را هم بررسی کنید. این حشرات می‌توانند به شیوه‌های مختلف به اتاق‌های دیگر هم منتقل شوند. حتی احتمال پخش شدن آنها از طریق پریزها و سوکت‌های داخل دیوار هم وجود دارد. اطمینان حاصل کنید که اتاق جدید، در نزدیکی اتاق قبلی، طبقه بالا یا پایین آن نباشد. ساس‌ها یکی از بدترین انواع آفت‌هایی هستند که ممکن است تخت‌خواب و اتاق هتل را دربر بگیرند. این حشره خون انسان را می‌مکد و به راحتی انتقال پیدا می‌کند. شرکت سمپاشی نوید سلامت دفتر تهران : ۰۲۱۷۷۶۸۱۳۳۰ دفتر اصفهان : ۰۳۱۵۵۵۸۲۲۲۷ دفتر کاشان : ۰۳۱۵۵۵۸۲۲۲۷۷ همراه ۱: ۰۹۱۲۰۷۹۱۵۶۴ همراه ۲ ۰۹۲۱۷۷۰۱۸۴۸ لباس و وسایل خود را کجا نگه داریم؟ قبل از هر چیز باید وسایل و لباس‌های خود را جایی بگذارید تا بعد بتوانید اتاق را بررسی کنید. به گفته بنتلی، بهتر است که لباس‌های خود را در حمام بگذارید چون در حمام احتمال وجود ساس بسیار کم است. یکی دیگر از متخصصان حشره‌شناس می‌گوید:
وان‌ها فقط برای حمام کردن نیستند. بهترین جا هستند برای اینکه وسایل خود را قرار دهید تا اتاق را برای پیدا کردن آثار وجود ساس و دیگر حشرات و آفت‌ها، بررسی کنید. در واقع وان حمام امن‌ترین جای اتاق است که احتمال وجود ساس در آن بسیار کم است.
بعد از اینکه اتاق را بررسی کردید، وقت باز کردن وسایل است. ولی بهترین جا برای قرار دادن لباس‌ها کجاست؟ لوازم داخل چمدان خود را روی تخت باز نکنید. چون تخت خواب، ملحفه‌ها و گوشه و کنار تخت بهترین جا برای زندگی ساس‌ها است. این حشرات بیشتر در حفره‌ها و گوشه و کنار وسایل، خانه می‌کنند. قفسه‌های مخصوص لباس، جای بهتری برای باز کردن چمدان هستند. احتمال وجود ساس در آنها، کمتر از تخت‌خواب است. ولی قبل از اینکه وسایل خود را باز کنید، قفسه‌ها را به دقت بازرسی کنید. از قفسه‌هایی که پایه‌های توخالی دارند اجتناب کنید چون احتمال دارد که حشرات در این پایه‌های توخالی پنهان شده باشند. برای اطمینان بیشتر می‌توانید چمدان و سایل خود را در طول سفر در یک کیسه بزرگ پلاستیکی نگه دارید. وقتی از این کیسه استفاده نمی‌کنید، آن را تا کنید تا هیچ حشره و ساس نتواند وارد آن شود. اگر ساس وارد لباس‌های ما شد چه کار کنیم؟ اگر ساس‌ها به داخل لباس و وسایل شما راه پیدا کردند، باید فورا برای حل این مورد اقدام کنید. اولین کار این است که لباس‌های آلوده شده را داخل کیسه پلاستیکی بگذارید و در آن را محکم ببندید تا زمانی که بخواهید آنها را برای شست و شو دربیاورید. بعد از اینکه لباس را به خشکشویی تحویل دادید، پلاستیک مورد استفاده را در یک کیسه پلاستیکی دیگر بگذارید و آن را دور بیاندازید. باید لباس‌هایتان را با بالاترین درجه حرارت ممکن بشویید و خشک کنید. شست و شوی لباس باعث کشته شدن تعداد زیادی از ساس‌ها می‌شود و خشک کردن با حرارت بالا، باقیمانده آنها را نیز از بین می‌برد. برای خشک کردن لباس، خشک کن را برای مدت حداقل سی دقیقه استفاده کنید. اگر اتاق را قبل از باز کردن وسایل خود به دقت بررسی کرده باشید، احتمال ورود ساس‌ها به لباس، بسیار کم می‌شود. پس، ابتدا این مرحله را جدی بگیرید تا دچار دردسرهای مراحل بعدی نشوید. بیشتر بدانید:

۵راه برای اینکه بفهمیم ساس در خانه داریم (۲۰۲۰)

۴ روش شناسایی ساس در خانه ( ۲۰۱۹)

ساس در کمین ماست (۲۰۱۹)

۲ بیماری سختی که ساس باعث ایجاد آن می‌شوند(۲۰۱۹)

سمپاشی ساس

ساس تخت خواب

 

شکل ظاهری ساس و چرخه زندگی
دانستن اینکه چه چیزی را باید جستجو کرد اولین قدم در شناسایی و کنترل ساس است. حشرات زیادی وجود دارند که شبیه ساس هستند، بنابراین شناسایی دقیق اولین گام مهم برای جلوگیری از درمان پرهزینه برای ساس اشتباه است. انواع ساس هایی که شبیه ساس به نظر می رسند بسته به منطقه کشور شما تا حدودی متفاوت خواهد بود،

چرخه زندگی ساس. عکس با حسن نیت از استفان داگت، بخش حشره شناسی پزشکی، بیمارستان Westmead، سیدنی، استرالیا
چرخه زندگی ساس در عکس زیر نشان داده شده است. ساس در طول عمر خود مراحل زیر را طی می کند (شروع از بالا سمت چپ، حرکت در خلاف جهت عقربه های ساعت):

تخم مرغ (1 میلی متر).
پوره مرحله اول (1.5 میلی متر).
پوره مرحله دوم (2 میلی متر).
پوره مرحله سوم (2.5 میلی متر).
پوره مرحله 4 (3 میلی متر).
پوره مرحله 5 (4.5 میلی متر).
ماده بالغ تغذیه نشده
نر بالغ تغذیه نشده

مرکز کنترل و جلوگیری از بیماری های ایالات متحده در مورد ساس چه نظری دارد؟

ساس (Cimex lectularius) حشرات کوچک، مسطح و انگلی هستند که تنها از خون افراد و حیوانات در هنگام خواب تغذیه می کنند. ساس‌ها قرمز مایل به قهوه‌ای، بدون بال، از 1 تا 7 میلی‌متر (تقریباً اندازه سر لینکلن در یک پنی) هستند و می‌توانند چندین ماه بدون غذای خون زندگی کنند.

ساس کجا پیدا می شود؟

ساس ها در سرتاسر جهان از آمریکای شمالی و جنوبی گرفته تا آفریقا، آسیا و اروپا یافت می شوند. اگرچه وجود ساس به طور سنتی به عنوان یک مشکل در کشورهای در حال توسعه دیده می‌شود، اما اخیراً به سرعت در بخش‌هایی از ایالات متحده، کانادا، بریتانیا و سایر نقاط اروپا گسترش یافته است. ساس‌ها در هتل‌ها و اقامتگاه‌های پنج ستاره پیدا شده‌اند و وجود آن‌ها با تمیزی شرایط زندگی که در آن یافت می‌شوند مشخص نمی‌شود.

هجوم ساس معمولاً در اطراف یا نزدیک مناطقی که افراد می خوابند رخ می دهد. این مناطق شامل آپارتمان ها، پناهگاه ها، خانه های اتاق خواب، هتل ها، کشتی های تفریحی، اتوبوس ها، قطارها و اتاق های خوابگاه می باشد. آنها در طول روز در مکان هایی مانند درز تشک ها، فنرهای جعبه، چارچوب تخت، تخت های سر، میزهای کمد، داخل شکاف ها یا شکاف ها، پشت کاغذ دیواری یا هر درهم و برهمی یا اشیاء دیگری در اطراف تخت پنهان می شوند. نشان داده شده است که ساس ها می توانند بیش از 100 فوت در یک شب سفر کنند، اما تمایل دارند در فاصله 8 فوتی از محل خواب افراد زندگی کنند.


آیا ساس باعث گسترش بیماری می شود؟

ساس برای گسترش بیماری شناخته شده نیست. ساس می تواند آزاردهنده باشد زیرا وجود آنها ممکن است باعث خارش و از دست دادن خواب شود. گاهی اوقات خارش می تواند منجر به خاراندن بیش از حد شود که گاهی اوقات می تواند احتمال عفونت ثانویه پوست را افزایش دهد.


ساس چه خطراتی برای سلامتی دارد؟

گزش ساس روی هر فردی تاثیر متفاوتی دارد. پاسخ‌های نیش می‌تواند از فقدان هر گونه علائم فیزیکی نیش گرفته تا یک علامت گزش کوچک تا یک واکنش آلرژیک جدی متغیر باشد. ساس ها خطرناک تلقی نمی شوند. با این حال، یک واکنش آلرژیک به چندین نیش ممکن است نیاز به مراقبت پزشکی داشته باشد.


علائم و نشانه های آلودگی ساس چیست؟

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای شناسایی آلودگی ساس، وجود علائم گزش روی صورت، گردن، بازوها، دست‌ها یا هر قسمت دیگر بدن هنگام خواب است. با این حال، ایجاد این علائم گزش ممکن است تا 14 روز طول بکشد تا در برخی افراد ایجاد شود، بنابراین هنگام تعیین اینکه آیا ساس به یک منطقه آلوده شده است، به دنبال سرنخ‌های دیگر باشید. این علائم عبارتند از:


چگونه بفهمم که ساس من را نیش زده است؟

تشخیص اینکه آیا ساس شما را نیشش زده یا نه، سخت است، مگر اینکه ساس یا علائم هجوم را پیدا کنید. وقتی ساس‌ها گاز می‌گیرند، یک داروی بی‌حس کننده و ضد انعقاد تزریق می‌کنند که مانع از آن می‌شود که فرد متوجه گاز گرفتن خود شود. بیشتر مردم متوجه نمی شوند که گاز گرفته شده اند تا زمانی که علائم گزش از یک تا چند روز پس از گزش اولیه ظاهر شود. آثار گزش شبیه پشه یا کک است – ناحیه ای کمی متورم و قرمز که ممکن است خارش داشته باشد و تحریک کننده باشد. علائم گزش ممکن است تصادفی یا در یک خط مستقیم ظاهر شوند. سایر علائم گزش ساس شامل بی خوابی، اضطراب و مشکلات پوستی است که از خاراندن زیاد گزش ها ناشی می شود.

از آنجایی که گزش ساس روی همه افراد تاثیر متفاوتی می گذارد، ممکن است برخی از افراد هیچ واکنشی نشان ندهند و علائم گزش یا علائم قابل مشاهده دیگری از گازگرفتگی ایجاد نکنند. افراد دیگر ممکن است به ساس آلرژی داشته باشند و به گزش ها واکنش منفی نشان دهند. این علائم آلرژیک می تواند شامل بزرگ شدن علائم گزش، تورم دردناک در محل گزش، و در موارد نادر، آنافیلاکسی باشد.

ساس ها متخصص پنهان شدن هستند. بدن صاف و باریک آنها به آنها اجازه می دهد تا در کوچکترین فضاها قرار بگیرند و برای مدت طولانی در آنجا بمانند، حتی بدون غذای خون. ساس ها معمولاً هنگام مسافرت از مکانی به مکان دیگر منتقل می شوند. ساس‌ها در درزها و چین‌های چمدان، کیف‌های شبانه، لباس‌های تا شده، ملافه‌ها، مبلمان و هر جای دیگری که بتوانند پنهان شوند، حرکت می‌کنند. اکثر مردم متوجه نمی شوند که ساس های تخت خواب را در حین سفر از مکانی به مکان دیگر حمل می کنند و در حین سفر مناطقی را آلوده می کنند.


چه کسانی در خطر ابتلا به ساس هستند؟

همه افراد هنگام بازدید از یک منطقه آلوده در معرض خطر ابتلا به ساس هستند. با این حال، هرکسی که به طور مکرر سفر می کند و محل زندگی و خواب خود را به اشتراک می گذارد که افراد دیگر قبلاً در آن خوابیده اند، در معرض خطر بیشتری برای گاز گرفتن و یا انتشار آلودگی ساس قرار دارند.


ساس چگونه درمان و پیشگیری می شود؟

گزش ساس معمولاً یک تهدید جدی پزشکی ایجاد نمی کند. بهترین راه برای درمان گزیدگی این است که از خاراندن آن ناحیه خودداری کنید و از کرم ها یا لوسیون های ضد عفونی کننده استفاده کنید و آنتی هیستامین مصرف کنید. هجوم ساس معمولاً با سمپاشی حشره کش حل می شود. اگر مشکوک به هجوم هستید، با صاحبخانه یا شرکت حرفه ای کنترل آفات که در درمان ساس تجربه دارد، تماس بگیرید. بهترین راه برای جلوگیری از ساس، بررسی منظم علائم آلودگی است.

 

آژانس حفاظت محیط زیست آمریکا در باره ساس چه میگوید؟

 

معرفی ساس

ساس معمولی (Cimex lectularius) مدت‌هاست که یک آفت بوده و از خون تغذیه می‌کند، باعث خارش می‌شود و به طور کلی میزبان انسان‌ها را تحریک می‌کند. آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA)، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) و وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) همه ساس ها را یک آفت برای سلامت عمومی می دانند. با این حال، بر خلاف بسیاری از آفات بهداشت عمومی، ساس برای انتقال یا گسترش بیماری شناخته شده نیست.

با این حال، آنها می توانند سایر مشکلات بهداشت عمومی را ایجاد کنند، بنابراین توجه دقیق به پیشگیری و کنترل ساس اهمیت دارد.

کارشناسان بر این باورند که افزایش اخیر ساس در ایالات متحده ممکن است به دلیل سفرهای بیشتر، عدم آگاهی در مورد جلوگیری از هجوم، افزایش مقاومت ساس ها در برابر آفت کش ها و شیوه های ناکارآمد کنترل آفات باشد.

خبر خوب این است که راه هایی برای کنترل ساس وجود دارد. دریافت اطلاعات خوب و محکم اولین قدم در پیشگیری و کنترل است. در حالی که هیچ راه حل سریع شیمیایی وجود ندارد، استراتژی های موثری برای کنترل ساس وجود دارد که شامل روش های غیرشیمیایی و شیمیایی می شود.

با توجه به اندازه کوچک و عادت پنهان ماندن ساس ها، یافتن و شناسایی آن ها دشوار است. دانستن اینکه چگونه به نظر می رسند کمک می کند، زیرا مراحل مختلف زندگی اشکال مختلفی دارند.

شکل ظاهری و چرخه زندگی ساس

دانستن اینکه چه چیزی را باید جستجو کرد اولین قدم در شناسایی و کنترل ساس است. حشرات زیادی وجود دارند که شبیه ساس هستند، بنابراین شناسایی دقیق اولین گام مهم برای جلوگیری از درمان پرهزینه برای ساس اشتباه است. انواع ساس هایی که شبیه ساس به نظر می رسند بسته به منطقه کشور شما تا حدودی متفاوت خواهد بود، اما عکس ها و توضیحات مربوط به شباهت های رایج توسط محققان گردآوری شده است:


ساس بزرگسالان به طور کلی عبارتند از:

 به اندازه یک دانه سیب (5-7 میلی متر یا 3/16 - 1/4 اینچ طول)؛
 بلند و قهوه ای، با بدنی صاف و بیضی شکل (اگر اخیرا تغذیه نشده باشد).
 بادکنکی مانند، قهوه ای مایل به قرمز و درازتر (اگر اخیرا تغذیه شده باشد).
 یک «حشره واقعی» (ویژگی‌های حشرات واقعی شامل منقاری با سه بخش، آنتنی که چهار قسمت دارد، بال‌هایی که برای پرواز استفاده نمی‌شوند، و موهای کوتاه و طلایی رنگ است). و
 بدبو، با بوی «معموم و شیرین» که از طریق غدد در قسمت پایین بدن ایجاد می شود.

ساس‌های جوان (که پوره نیز نامیده می‌شوند)، به طور کلی عبارتند از:

 کوچکتر، شفاف یا زرد مایل به سفید؛ و
 اگر اخیراً تغذیه نشده باشد، به دلیل رنگ و اندازه تقریباً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.

تخم های ساس به طور کلی عبارتند از:

 کوچک، به اندازه یک سر سوزن؛
 به رنگ سفید مرواریدی؛ و
 اگر بیش از پنج روز سن داشته باشد با لکه چشم مشخص می شود.


چرخه زندگی ساس در عکس زیر نشان داده شده است. ساس در طول عمر خود مراحل زیر را طی می کند

 تخم مرغ (1 میلی متر).
 پوره مرحله اول (1.5 میلی متر).
 پوره مرحله دوم (2 میلی متر).
 پوره مرحله سوم (2.5 میلی متر).
 پوره مرحله چهارم (3 میلی متر).
 پوره مرحله پنجم (4.5 میلی متر).
 ماده بالغ تغذیه نشده
 نر بالغ تغذیه نشده

چگونه ساس ها را پیدا کنیم

اگر هجوم ساس دارید، بهتر است آن را زودتر، قبل از ایجاد یا گسترش آلودگی پیدا کنید. درمان یک آلودگی جزئی، در حالی که یک ناراحتی است، بسیار کم‌هزینه‌تر و آسان‌تر از درمان همان آلودگی پس از گسترده‌تر شدن است.

با این حال، هجوم های سطح پایین نیز برای یافتن و شناسایی صحیح بسیار چالش برانگیزتر هستند. سایر حشرات مانند سوسک های فرش را می توان به راحتی با ساس اشتباه گرفت. اگر هجوم ساس را به اشتباه تشخیص دهید، به ساس ها زمان بیشتری می دهد تا به مناطق دیگر خانه سرایت کنند یا برای شروع هجوم جدید به خانه شخص دیگری با اتوتو سواری کنید. با شناسایی ساس آشنا شوید.

گزش روی پوست نشانه ضعیفی از آلودگی ساس است. نیش ساس می تواند شبیه نیش سایر حشرات (مانند پشه یا چیگر)، بثورات پوستی (مانند اگزما یا عفونت های قارچی) یا حتی کهیر باشد. برخی افراد اصلاً به نیش ساس واکنشی نشان نمی دهند.

یک راه دقیق تر برای شناسایی هجوم احتمالی، جستجوی علائم فیزیکی ساس است. هنگام تمیز کردن، تعویض رختخواب یا دوری از خانه، به موارد زیر توجه کنید:

 لکه های زنگ زده یا قرمز روی ملحفه ها یا تشک ها که در اثر له شدن ساس ایجاد می شود.
 لکه های تیره (تقریباً به این اندازه: •)، که مدفوع ساس هستند و ممکن است مانند یک نشانگر روی پارچه خونریزی کنند.
 تخم‌ها و پوسته‌های تخم‌مرغ، که پوست‌های ریز (حدود 1 میلی‌متر) و زرد کم‌رنگ هستند که پوره‌ها با بزرگ‌تر شدن می‌ریزند.

 

ساس ها در صورت عدم تغذیه در مکان های مختلفی پنهان می شوند. در اطراف تخت، آنها را می توان در نزدیکی لوله ها، درزها و برچسب های تشک و فنر جعبه، و در شکاف های روی چارچوب تخت و تخته سر پیدا کرد.

اگر اتاق به شدت آلوده باشد، ممکن است ساس‌ها را پیدا کنید:

 در درز صندلی ها و کاناپه ها، بین کوسن ها، در چین های پرده ها.
 در اتصالات کشو.
 در ظروف و لوازم برقی.
 زیر کاغذ دیواری شل و آویزهای دیواری.
 در محل اتصال دیوار و سقف.
 حتی در سر پیچ.

از آنجایی که ساس ها فقط به اندازه عرض یک کارت اعتباری هستند، می توانند در نقاط بسیار کوچک پنهان شوند. اگر یک کرک کارت اعتباری را نگه دارد، می تواند ساس را پنهان کند.

 

درک رفتار ساس ها (نحوه غذا خوردن، زندگی و تولیدمثل آنها) به شما کمک می کند تا قبل از ایجاد هجوم، هجوم را پیدا کنید و پس از درمان در خانه، وجود ساس را کنترل کنید.
تغذیه:

به نظر می رسد ترجیح می دهد از انسان تغذیه کند، اما از پستانداران و پرندگان دیگر نیز تغذیه می کند.
به راحتی 5 تا 20 فوت از مخفیگاه های مستقر (به نام پناهگاه) برای تغذیه از میزبان سفر می کند.
حتی اگر آنها عمدتاً در شب فعال هستند، اگر گرسنه باشند در روشنایی کامل روز به دنبال میزبان می گردند.
تغذیه می تواند 3-12 دقیقه طول بکشد.
لکه‌های زنگ‌زده یا قیری که روی ملحفه‌های تخت یا در مکان‌های مخفی حشرات یافت می‌شوند به این دلیل است که 20 درصد از افراد بالغ و پوره‌های بزرگ باقیمانده‌های وعده‌های خونی قبلی را در حالی که هنوز تغذیه می‌کنند، خالی می‌کنند.

مراحل زندگی/جفت گیری:

ساس قبل از اینکه ساس بتواند به مرحله بعدی از شش مرحله زندگی رشد کند حداقل به یک وعده خون نیاز دارد.
    آنها می توانند بیش از یک بار تغذیه کنند.
    هر مرحله همچنین نیاز به پوست اندازی پوست دارد.
برای ادامه جفت گیری و تولید تخم، نر و ماده هر دو باید حداقل هر 14 روز یک بار تغذیه کنند.
هر ماده ممکن است 1 تا 3 تخم در روز و 200 تا 500 تخم در طول عمر خود بگذارد (6 تا 12 ماه اما می تواند طولانی تر باشد).
چرخه زندگی تخم به تخم مرغ در شرایط مساعد ممکن است چهار تا پنج هفته طول بکشد.

شرایط زندگی:

ساس ها می توانند در دمای کمتر از 7 درجه سانتیگراد (46 درجه فارنهایت) زنده بمانند و فعال بمانند، اما زمانی که دمای بدنشان به 45 درجه سانتیگراد (113 درجه فارنهایت) برسد می میرند.
    برای از بین بردن ساس‌ها با گرما، اتاق باید حتی گرم‌تر باشد تا اطمینان حاصل شود که گرمای پایدار به ساس‌ها بدون توجه به جایی که مخفی شده‌اند می‌رسد.
ساس های معمولی تقریباً در هر جایی که میزبان آنها می تواند زندگی کند یافت می شود.
ساس های گرمسیری (Cimex hemipterus) به دمای متوسط ​​بالاتری نسبت به ساس معمولی نیاز دارند و در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری یافت می شوند.

خانه ساس
با ساس آشنا شوید
- ویژگی های ساس
- پیدا کردن ساس
محافظت از خانه شما
محافظت از خود در مکان های عمومی
خلاص شدن از شر ساس
- کنترل ساس را خودتان انجام دهید
- آفت کش ها برای کنترل ساس
خانه پاکسازی اطلاعات ساس
ابزار جستجوی محصول ساس
یافتن کمک برای مشکلات ساس

سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟سمپاشی ساس – سم ساس از کجا تهیه کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

زناشویی