آموزش وردپرس
خانه / سمپاشی ساس / اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!

اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!

اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!:گزارشات مربوط به ساس یا حشره تختخواب (Bedbugs) را می‌توان در هر جمعیت و نقطه‌ای از زمین پیدا کرد، بخصوص در هتل‌ها و مکان‌های توریستی و خبر خوش این است که این حشره عمدتاً ریسک چشمگیری برای سلامتی ندارد، گرچه نیش ساس دردناک و آزاردهنده است. در این مقاله روش‌های  شناخت حشره تخت خواب، جای قایم شدن آن، ریسک‌ها و اقدامات پیشگیری ارائه شده است.

 

ساس (حشره تختخواب) چیست؟

ساس یک حشره بی بال کوچک با بدنی تخت است. همانند همه حشرات دارای شش پا است. رنگ ساس از سفید و براق تا قهوه‌ای متفاوت است، اما بعد از تغذیه (از خون حیوانات یا انسان)، به رنگ قرمز تیره ظاهر می‌شوند. ساس حداکثر تا 0.5 سانتیمتر رشد می کند و می‌توان با چشم غیر مسلح آن را دید. نام آن‌ها از این حقیقت گرفته شده است که در پوشش‌های تختخواب و تشک و بالش قایم می‌شوند.

آیا نیش ساس با خطر آلودگی همراه است؟

ساس در سراسر جهان و بخصوص کشورهای در حال توسعه یافت می‌شود. حتی گزارش‌هایی در مورد نیش ساس در هتل‌های مجلل و گران قیمت دیده شده است. ساس بیشتر در متل‌ها، هتل‌ها و پناهگاه‌ها و مجموعه‌های آپارتمانی دیده می‌شود، جاهایی که بازدید کننده و رفت آمد زیاد است. زمانی که وارد خانه‌ای شوند، اغلب در چمدان، مبلمان، لباس و جعبه‌هایی که انتقال یافته‌اند، قایم می‌شوند. همچنین بین پشم حیوانات قایم شده و سفر می‌کنند. افزایش سفرهای بین المللی مسئول افزایش انتشار ساس و دیدن این حشره تختخواب در همه جای دنیا است.

 

عادت تغذیه‌ای ساس چیست؟

ساس در طول روز در مبلمان، تخت خواب، کف اتاق و زیر فرش و وسایل چوبی قایم می‌شود. عمدتاً از خون انسان یا حیوانات و در طول شب تغذیه می‌کنند و سحرگاه دوباره به مخفیگاه خود بر می‌گردند. پس از اینکه تغذیه کردند، که معمولا سه دقیقه طول می‌کشد، از میزبان خود جدا شده و در جایی مخفی می‌شوند. عمر ساس حدود 10 ماه است و می‌تواند هفته‌ها بدون تغذیه زنده بماند.

علائم و نشانه‌های نیش ساس چیست؟

معمولاً ساس یواشکی نیش زده و توسط میزبان احساس نمی‌شود، زیرا هنگام نیش زدن یک ماده بی حس کننده به همراه یک ماده ضد لخته به محل گزش تزریق می‌کند تا خون لخته نشده و به تغذیه خود ادامه دهد. جای نیش قرمز و خارش‌دار پوست ممکن است اولین نشانه‌های گزش ساس باشد. بیشتر دست‌ها و شانه‌ها را نیش می‌زند و نیش زدن‌ها معمولا در یک سطر و مستقیم رخ می‌دهد.

درمان نیش ساس چیست؟

معمولاً نیش ساس به درمان طبی خاصی نیاز ندارد. عفونت باکتریال ثانویه محل نیش ممکن است رخ دهد که معمولاً حاصل خاراندن طولانی بوده و مستلزم درمان است. کرم‌های آنتی‌بیوتیک موضعی یا پماد ممکن است علائم عفونت ثانویه را برطرف کند. لوسیون‌های ضد عفونی کننده ممکن است سودمند باشند. اگر نسبت به نیش ساس واکنش آلرژیک رخ داد، ممکن است پزشک تجویز داروهای آنتی‌هیستامین یا کورتیکواستروئید را توصیه کند.

آیا نیش ساس بیماری خاصی را منتقل می‌کند؟

در مطالعه‌ای  جدید، 53 تحقیق قبلی در مورد نیش ساس و اثرات آن مورد بررسی قرار گرفته است. آن‌ها دریافتند که شواهد اندکی مبنی بر انتشار بیماری‌های انسانی از طریق نیش ساس وجود دارد.

آیا می‌توان نیش ساس را با حشره دیگر تشخیص داد؟

شناسایی جای نیش ساس خیلی سخت است، و همه نیش‌های قرمز مربوط به ساس نیست. پشه، کک، شپش، رشک همگی می‌توانند انسان را نیش بزنند و جای نیش مشابهی دارند. جمع‌آوری و شناسایی خود حشره می‌تواند به تشخیص عامل نیش زننده کمک کند. معمولاً ساس را می‌توان در زیر تشک پیدا کرد. لکه خون ممکن است شاهد مرئی از وجود ساس باشد. همچنین درز و ترک‌های مبلمان و وسایل چوبی را بررسی کنید، که مخفیگاه ساس است.

چگونه بر علیه ساس مبارزه کنیم؟

تشک و جعبه‌های آلوده به ساس را می‌توان دور انداخت یا در یک پلاستیک بزرگ پیچاند تا ساس محبوس شود. شستن ملحفه و پوشش‌های تخت در آب داغ و خشک کردن با حرارت بالا می‌تواند ساس و لاروهای آن را بکشد. تمیز و جاروبرقی زدن مبلمان و کف و حاشیه‌های اتاق نیز کمک کننده است. زمانی که از سفر بر می‌گردید، چمدان را بیرون از منزل و جلوی آفتاب خالی و بتکانید. از حشره کش برای ترک‌ها و کنج‌های خانه استفاده کنید. اگر باز هم موفق نبودید، با شماره 02177681330 با ما تماس بگیرید.

تولید مثل ساس چگونه است؟

ساس‌های نابالغ، به نام پوره‌ها، قبل از بلوغ، پوست خود را 5 بار ریخته و قبل از هر ریختن به یک وعده غذایی خون نیاز دارند. در شرايط مساعد ، ساس‌ها  می‌توانند بطور كامل در يك ماه رشد كنند و سه يا چند نسل در سال توليد كنند.اگرچه آن‌ها یک حشره مزاحم هستند، اما تصور نمی‌شود آن‌ها بیماری‌ها را منتقل کنند.

 

اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!
ساس

ساس‌ها در چه مکان‌هایی زندگی می‌کنند؟

ساس‌ها  ممکن است از طریق چمدان، لباس، تختخواب و نیمکت‌های مورد استفاده و سایر موارد وارد خانه شما شوند. بدن مسطح آن‌ها باعث می‌شود که آن‌ها در فضاهای ریز و درشت، یعنی عرض یک کارت اعتباری، قرار بگیرند. تختخواب‌ها دارای لانه‌هایی مانند مورچه‌ها یا زنبورها نیستند، اما تمایل دارند در مکان‌های مخفی به صورت گروهی زندگی کنند. مکان‌های مخفی اولیه آن‌ها به طور معمول در تشک، قاب‌های تختخواب و هدست است که در آن دسترسی آسان مردم به نیش زدن در شب دارند.

اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!

ساس‌ها عمدتاً در شب فعال هستند و معمولاً هنگام خواب افراد را نیش می‌زنند. آن‌ها با سوراخ کردن پوست و خارج کردن خون از طریق منقار دراز، تغذیه می‌کنند. مدت زمان تغذیه و خونخواری ساس 3 تا 10 دقیقه طول می‌کشد.

نیش ساس چگونه است؟

در ابتدا بیشتر نیش‌های بدخیم بدون درد هستند، اما بعداً به جوش‌های خارش تبدیل می‌شوند. برخلاف نیش‌های کک که عمدتاً در اطراف مچ پا هستند، نیش‌های ساس روی هر ناحیه از پوست که در هنگام خواب قرار دارد، قرار دارند. همچنین، نیش‌ها مانند مرکز گزش کک، نقطه قرمز ندارند.

علائم هجوم ساس ها به منزل شما چیست؟

  1. لکه‌های خون روی ملحفه  یا بالش‌های شما قرار می‌گیرد
  2. لکه‌های تیره یا زنگ‌زده ناشی از دفع مدفوع ساس روی ملافه و تشک، لباس خواب  و دیوارها
  3. بوی ناشناخته و خاصی که فقط مخصوص ساس می‌باشد و در محیط آلوده به مشام می‌رسد

اگر به آلودگی شک دارید، تمام ملافه‌ها را برداشته و برای نشانه‌های بالا آن‌ها آن را با دقت بررسی کنید. همچنین قسمت اطراف تختخواب، از جمله کتاب‌های داخل، تلفن یا رادیو، لبه فرش و حتی در پریزهای برقی را بررسی کنید. کمد خود را بررسی کنید، زیرا ملافه‌ها می‌توانند به لباس وصل شوند. اگر به علت کمبود علایم به وجود ساس در منزل خود مطمئن نیستید با شماره 02177681330 با ما تماس بگیرید. اگر علائم آلودگی پیدا کردید، مراحل خلاص شدن از شر ساس و جلوگیری از بازگشت آن‌ها را آغاز کنید.

اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!

روش‌های خلاص شدن از شر ساس تختخواب

خلاص شدن از دست ساس تختخواب با تمیز کردن مکان‌هایی که در آن ملافه‌ها زندگی می‌کنند آغاز می‌شود. این موارد باید شامل موارد زیر باشد:

ملافه، پرده و لباس را در آب گرم تمیز کرده و آن‌ها را در بالاترین حالت خشک کن خشک کنید.

  1. کفش و سایر مواردی را که نمی‌توان در خشک کن شستشو داد در معرض نور آفتاب قرار دهید.
  2. برای پاک کردن درزهای تشک  از جارو برقی استفاده کنید.
  3. بلافاصله کیسه جاروبرقی را درون یک کیسه پلاستیکی قرار داده و در زباله‌های قابل حمل در فضای بیرون قرار دهید.
  4. تشک و فنرهای جعبه را با یک پوشش محکم و بافته و ضخیم بپوشانید تا از ورود یا فرار قفسه‌های تخت خواب جلوگیری کنید.
  5. تختخواب ممکن است حداکثر یک سال بدون تغذیه زندگی کند، بنابراین حداقل یک سال پوشش را روی تشک خود نگه دارید تا مطمئن شوید که تمام ساس‌های  موجود در تشک مرده‌اند.
  6. اگر تشک شما آلوده شده است، ممکن است بخواهید تشک را دور اندازید و از یک تشک جدید استفاده کنید اما مراقب باشید که تشک جدیدتان باز به ساس آلوده نشود.

نابود کردن نهایی ساس

در حالی که تمیز کردن مناطق آلوده کمکی مفید خواهد بود ، خلاص شدن از شر آن‌ها معمولاً به سمپاشی احتیاج دارد. از آن‌جا که سمپاشی  رختخواب و اتاق خواب شما با حشره کش‌ها می‌تواند مضر باشد، استفاده از محصولاتی که می‌توان با خیال راحت از آن‌ها در اتاق خواب استفاده کرد، بسیار مهم است. تشک و تختخواب خود را خودسرانه سمپاشی نکنید. عموماً استخدام یک متخصص کنترل آفات با تجربه برای از بین بردن ساس، امن‌ترین و مؤثرترین روش است.

اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!اجازه ندهید ساس شما را نیش بزند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *